• Additive strukturer i tekstoppgaver på 2. trinn 

      Dahl, Erika Farzana; Haven, Thea (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven er en innholdsanalyse av to norske lærebøker for matematikk på 2. trinn. Målet med oppgaven er å undersøke hvilke additive oppgavestrukturer som er representert i de to lærebøkenes tekstoppgaver. ...
    • Additive strukturer i tekstoppgaver på 2. trinn 

      Dahl, Erika Farzana; Haven, Thea (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven er en innholdsanalyse av to norske lærebøker for matematikk på 2. trinn. Målet med oppgaven er å undersøke hvilke additive oppgavestrukturer som er representert i de to lærebøkenes tekstoppgaver. ...
    • Alternativ og supplerende kommunikasjon i samspill 

      Solheim, Camilla; Fossli, Synne Seland (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en gruppe pedagoger i skolen arbeider for å skape gode samspillsituasjoner for elever som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I Norge er det rundt ...
    • Alternativ og supplerende kommunikasjon i samspill. 

      Solheim, Camilla; Fossli, Synne Seland (Master thesis, 2022)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en gruppe pedagoger i skolen arbeider for å skape gode samspillsituasjoner for elever som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I Norge er det rundt ...
    • Alternativ opplæringsarena - En kvalitativ studie av i hvilken grad den alternative opplæringsarenaen kan bidra til inkludering og tilpasset opplæring 

      Vigsnes, Marthe (Master thesis, 2022)
      I dagens skole er det et stort fokus på å inkludere alle elever i skolen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Til tross for dette tyder det på at det fortsatt er elever som blir segregerte fra undervisningen. Det er ...
    • Analyse av årsplaner i Mat og helse – kvalitetssjekk i henhold til LK20. 

      Nygaard, Emmi Maleena (Master thesis, 2022)
      Ifølge Marthe Bottolfs artikkel «Mat og helsefaget i dagens skole» var 17 % av barn og unge i 6-12 års alderen rammet av overvekt og fedme i 2012 (Bottolfs, 2020, s.183). Samtidig ser man at andelen lærere i mat- og ...
    • Annerledes, men lik - bildebøkers potensiale i forebygging av sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. 

      Nygaard, Henrikke Tobiassen (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven undersøker potensialet til å bruke skeiv barnelitteratur med den hensikt å forebygge sosioemosjonelle vansker hos skeive elever. Forskningsmaterialet for studien er bildebøkene Wilma har to mammaer ...
    • Arbeid med former og mønster på uteskole 

      Nordtveit, Alvhild (Master thesis, 2023)
      Sammendrag I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført en innholdsanalyse av lærerveiledninger til to norske matematikklæreverk på 1. og 2. trinn. Fokuset har vært å se på hvordan det blir tilrettelagt for uteskole ...
    • Association Between Playing Chess and Solving Mathematical Tasks 

      Dall'Osso Teigset, Markus (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven undersøker om det finnes en korrelasjon mellom det å spille sjakk og det å løse matematiske oppgaver. Forskningen er basert på et sammenligningsstudie der to ulike grupper sammenlignes gjennom samme ...
    • Ballspillundervisningen i kroppsøvingsfaget på mellomtrinnet. 

      Bustgaard, Fredrik; Karlsen, Fredrik (Master thesis, 2023)
      Opp gjennom årene har ballspill tatt opp ulik plass i kroppsøvingsundervisningen og læreplaner. Ballspill er den aktiviteten elever opplever som mest gjentagende og dominerende aktiviteten i faget (Moen et al., 2018). I ...
    • Ballspillundervisningen i kroppsøvingsfaget på mellomtrinnet. 

      Bustgaard, Fredrik; Karlsen, Fredrik (Master thesis, 2023)
      Opp gjennom årene har ballspill tatt opp ulik plass i kroppsøvingsundervisningen og læreplaner. Det viser til at ballspill i kroppsøvingsfaget er blitt opplevd som den mest dominerende og gjentagende aktiviteten som elevene ...
    • Begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen 

      Nyhus, Marthine Braathen (Master thesis, 2023)
      Mangfoldet av seksåringer møter skolen med ulike forutsetninger og kunnskaper. Barn er sårbare mellom overgangen fra barnehage til skole, og de har behov for pedagoger som møter hver enkelt elev med et miljø som gir rom ...
    • Bildebokas potensial i begynneropplæringen 

      Latic, Elma (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne masteroppgaven er bildebokas potensial i begynneropplæringen. Oppgaven er bygget på en analyse av bildeboka Dragen (2018) med formål å undersøke hvordan boka formidler utfordrende tematikk. Det komplekse ...
    • Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på? 

      Johansen, Silje; Noraberg, Martine Fraas (Master thesis, 2023)
      Sammendrag I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig ...
    • Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på? 

      Noraberg, Martine Fraas; Johansen, Silje (Master thesis, 2023)
      I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig som dette ...
    • Bildebøker og følelser Førsteklassingens resepsjon av følelser i bildebøkene Ikke! og Ulf er uvel 

      Helleren, Emma Koskela; Lindeland, Siri Homme (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan bildebøker kan hjelpe elever med å samtale om vanskelige følelser. For å forske på dette valgte vi ut to bildebøker som formidler følelser på helt ulike ...
    • Bildebøker og følelser Førsteklassingens resepsjon av følelser i bildebøkene Ikke! og Ulf er uvel 

      Helleren, Emma Koskela; Lindeland, Siri Homme (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan bildebøker kan hjelpe elever med å samtale om vanskelige følelser. For å forske på dette valgte vi ut to bildebøker som formidler følelser på helt ulike ...
    • Bildebøker som verktøy for tilegning av interkulturell kompetanse 

      Bilden, Ann Helen (Master thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt om utvalgte bildebøker på småskoletrinnet, kan fungere som en inngang til interkulturell kompetanse. Bildebøkene det er blitt tatt utgangspunkt i er: Sitronlimonaden, Mine to ...
    • Bruk av musikk i spesialpedagogisk leseundervisning 

      Inger Sofie Klokkhammer Jørgensen (Master thesis, 2022)
      Lese- og skriveferdigheter er viktig kompetanse å ha for å fungere i det norske kunnskapssamfunnet. På tross av dette går flere ut av grunnskolen uten de nødvendige ferdighetene for å fungere i videreutdanning, arbeidslivet ...
    • "De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til" 

      Henriksen, Silje Fjellhøi; Thorsnæs, Edina (Master thesis, 2022)
      Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ...