Begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen
Abstract
Mangfoldet av seksåringer møter skolen med ulike forutsetninger og kunnskaper. Barn er sårbare mellom overgangen fra barnehage til skole, og de har behov for pedagoger som møter hver enkelt elev med et miljø som gir rom for ulikheter og bidrar til at alle utvikler sine ferdigheter. Elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser (Developmental Language Disorder- DLD) har varige vansker med språket, som påvirker kommunikasjonen og læring i det daglige, derfor kan de ofte ikke delta på lik linje med jevnaldrende. Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan pedagoger kan legge til rette for begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen.
Studien er basert på semistrukturerte intervjuer av fire pedagoger som deler sine erfaringer knyttet til begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen. Under analyseprosessen ble det kjent at profesjonelle samarbeid og didaktiske tilnærminger preger pedagogenes arbeid med begrepslæring for elever med DLD. Resultatene viser at både samarbeid og organisering har en betydningsfull rolle i arbeid med elever med DLD. Samtidig viser studien at alle elever i begynneropplæringen har behov for språklig stimulering. I sammenheng med elevenes begrepstilegnelse, vektlegger pedagogene bruk av visuelle fremstillinger, repetisjon, strukturerte undervisningsformer, og bruk av konkreter og konkret undervisningsmateriell i arbeid med begreper for elever med DLD.