Browsing Master's theses in Teacher Education, level 1-7 by Issue Date
Now showing items 1-20 of 205
-
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
«Jeg tror jeg lærer mest i bok fordi jeg føler det er enklere og mer oversiktlig» En undersøkelse av elever på 6. trinns lesing på skjerm og på papir.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven er det undersøkt om det er en forskjell i elevenes leseforståelse når de leser i ulike tekstmedier. Elevene har i denne oppgaven lest skjønnlitterære tekster og saktekster på papir og på skjerm. ... -
"De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til"
(Master thesis, 2022)Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning ... -
En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer med digitale verktøy i skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om undervisning og bruk av digitale verktøy, spesielt i skriveopplæringen i begynneropplæringen. Oppgaven undersøker hvordan et utvalg lærere ved 3.trinn på en barneskole arbeider ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
(Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Helhetslesing som undervisningsramme
(Master thesis, 2022)Hensikten med studien har vært å se på hvordan lærere ved en utvalgt skole gjennomfører det intensive lesekurset, helhetslesing og hvordan de velger ut hvilke tekster de skal benytte seg av i gjennomføringen. Forskningsmateriale ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
(Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Innagerende atferd og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i skolen. Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom innagerende atferd i barne- og ungdomsårene og utvikling av psykiske lidelser som ... -
Friluftslivundervisning i kroppsøvingsfaget på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Friluftsliv har opptatt ulik plass i læreplanene opp gjennom årene. I undervisningssammenheng har temaet blitt vektlagt i varierende grad, og i kroppsøvingsfaget trekkes friluftsliv frem som en av aktivitetene som ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon i samspill.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan en gruppe pedagoger i skolen arbeider for å skape gode samspillsituasjoner for elever som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). I Norge er det rundt ... -
"Det tok bare litt tid før jeg lærte" En studie av fremstillinger av vold mot barn i norsk barnelitteratur.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan Lydighetsprøven og Leo og Mei fremstiller voldt mot barn, og hvordan man kan bruke slike bøker i klasserommet (Nygaard, 2021, s. 2). Prosjektet tar først for seg litt av ... -
Tverrfaglig arbeid i lærerutdanningene: En kvantitativ studie med hovedfokus på undervisningsfagene mat og helse og matematikk, samt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne studien har vært å kartlegge status for tverrfaglighet blant lærerutdannere tilknyttet undervisningsfag (1.-10. trinn) i lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, samt få innsikt i ... -
Meningsfull matematikkundervisning i skolens uteområde
(Master thesis, 2022)I skolen ønsker de fleste lærere å finne undervisningsmetoder som fremmer læring, fører til utvikling, engasjement, motivasjon og mestring i matematikk. På grunn av tidligere forskning som sier at elever trenger varierte ... -
Lekbasert tilnærming til lese- og skriveopplæring i første klasse
(Master thesis, 2022)Med Reform 97 ble skolestart for seksåringer en realitet. Siden da har det oppstått et spenningsfelt mellom tidlig og formell lese- og skriveopplæring, og seksåringens behov for utforskning og lek. Med hensikten å utvikle ... -
Elevene var veldig motiverte, også var de med hele tiden
(Master thesis, 2022)Samfunnet blir stadig mer digitalt, og skolen må følge med i utviklingen. I denne sammenheng trengs det undervisningsmetoder som er i tråd med denne utviklingen, og som viser mulighetene som finnes. Hensikten med denne ... -
En god overgang for alle barn
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave innenfor begynneropplæring i et helhetlig perspektiv. I tillegg skal oppgaven ha et spesialpedagogisk perspektiv. Formålet med masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan man kan legge til rette ...