Master's theses in Teacher Education, level 1-7
Nye registreringer
-
Vold mot ansatte i skolen
(Master thesis, 2024)Vold rettet mot ansatte fra elever har vist seg å være en tydelig utfordring i dagens skole. Samtidig som vold mot ansatte i skolen er et økende problem, er det fremdeles lite forskning knyttet til de ansattes opplevelse ... -
Magiske verdener og livstemaer
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er Svein Tindbergs trilogi Charlie Drømmevandrer (2020-2022), utgitt for barn og ungdom. I oppgaven blir denne trilogien analysert som en del av fantasylitteraturen. Oppgaven er et bidrag ... -
Blyant eller tastatur på småtrinnet? Hvordan påvirkes rettskrivingen på småtrinnet av de ulike skriveredskapene?
(Master thesis, 2024)Mitt masteroppgaveprosjekt utforsker innflytelsen av ulike skriveredskaper, nærmere bestemt blyant og tastatur, på rettskriving. Formålet er å analysere hvordan rettskrivingen påvirkes av valget mellom disse to verktøyene, ... -
Matematiske samtaler på lærerstyrte stasjoner på 2. trinn
(Master thesis, 2024)Læreplanen i matematikk spesifiserer at elevene skal utvikle et godt og presist språk i faget, og dermed må elevene få mulighet til å delta i samtaler i matematikkfaget. Å ta i bruk samtaletrekk er grep som en lærer kan ... -
Mangfold og inkludering i Tove Janssons bildebokunivers.
(Master thesis, 2024)Målet med masteroppgaven er å undersøke hvordan mangfold og inkludering blir tematisert i Tove Janssons bildebøker. Vi skal også undersøke hvilket potensial bildebøkene har for å arbeide med mangfold og inkludering på ... -
Litteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget. Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ... -
Døden i bildebøker: En studie av hvordan døden tematiseres i bildebøkene Bestefar er en rev, Ulf er uvel og Annas himmel.
(Master thesis, 2024)Målet med min masteroppgave har vært å undersøke hvordan døden kan anvendes som tema i utvalgte bildebøker for barn. Materialet jeg valgte i mitt forskningsarbeid er Bestefar er en rev (2009), av Trond Brænne og Anders ... -
Elevdeltakelse gjennom matematiske samtaler på 2. trinn
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke en lærers bruk av matematiske samtaler. Studien handler om en lærers bruk av samtaletrekk og spørsmålstyper for å invitere til elevdeltakelse i helklassesamtaler på andre trinn, og ... -
Talemålsundervisning i Flekkefjord
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg hatt som mål å finne ut hvordan en kan undervise i det faglige temaet dialekt og talemål på mellomtrinnet i Flekkefjord. Oppgaven har tatt for seg relevant teori, fagdidaktikk og didaktikk som ... -
Livsmestring i fantasy: Livsmestring i Martin Fyrileivs Portvokteren (2014) og Trollblod (2018)
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven tar jeg for meg hvordan livsmestringsferdigheter tematiseres i romanene Portvokteren og Trollblod i Bergtatt-bøkene av Martin Fyrileiv. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan to bøker for barn i ... -
Fattigdoms- og utenforskapstematikk i Marikken-bøkene av Astrid Lindgren
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven skal ta for seg fremstillingen av fattigdom og sosialt utenforskap Marikken og Marikken og Junibakkens Pims av Astrid Lindgren. Dette gjøres gjennom en litterær analyse med fokus på tre utvalgte litterære ... -
Muntlige ferdigheter - en tapt mulighet
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er muntlige ferdigheter og hvordan lærerne forstår og arbeider med dette. Problemstilling er Hvordan forstår og arbeider lærere med muntlige ferdigheter på 5. trinn? Denne problemstillingen belyser ... -
Ufrivillig skolefravær på barnetrinnet
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er ett av mange ord man bruker om elever som av forskjellige årsaker har et høyt fravær i skolen. Fordi ufrivillig skolefravær har så store konsekvenser for elevens utvikling både faglig og sosialt, ... -
Ufrivillig skolefravær Foreldres fortellinger om hva som har vært utfordrende og hva som har bidratt til en bedring i situasjoner med barnas ufrivillige skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne studien er det undersøkt hvilke opplevelser foreldre har med barnas ufrivillige skolefravær, og hvilke endringer eller tiltak foreldrene mener har hatt betydning for at det ble en bedring i situasjonen. Foreldrene ... -
Mellom ideal og realitet: Paradokser i bruken av kartleggingsverktøy for flerspråklige elever
(Master thesis, 2024)Alle barn har rett på tilpasset opplæring, og videre tilrettelegging ved behov. Den nye opplæringsloven som trer i kraft fra august 2024, tilsier at lærere skal ha et større ansvar i arbeidet med individuell tilrettelagt ... -
«Jeg skulle jo ønske de alltid var med». En kvalitativ studie av PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning for tverrfaglig samarbeid i skolen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven inngår i en fordypning i spesialpedagogikk og skal gi innsikt i PP-rådgiveres opplevelse av skoleassistenters rolle og betydning i tverrfaglig samarbeid. Prosjektet ble gitt tittelen «jeg skulle jo ... -
Hvordan opplever spesialpedagoger samarbeidet med grunnskolelærere, og hvilken rolle spiller dette samarbeidet for å iverksette tidlig innsats og fremme inkludering, og tilpasning i undervisningen?
(Master thesis, 2024)En av skolens oppgaver er å påse at alle elever får samme muligheter for læring og vekst. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 5). Dette skal skje uavhengig av elevenes forutsetninger eller bakgrunn, og grunnregelen om ... -
Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet
(Master thesis, 2024)Tittel: «Tilpasset opplæring og kapital i klasserommet» Bakgrunn: Studien viser hvordan en lærer velger å tilpasse opplæringen i klasserommet, samt hvordan læreren arbeider med tilpasset opplæring til den enkelte elev og ... -
Ivaretakelsen av lek i skolen: Én kvalitativ studie av elevers opplevelser og erfaringer med lek i første klasse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan leken blir ivaretatt i førsteklasse, der bakgrunnen er innføringen av lek i LK20. Vår problemstilling var: «Hvordan opplever førsteklassinger lek og hvordan ... -
Elever som utsetter andre for mobbing
(Master thesis, 2024)Målet med oppgaven er å undersøke læreres forståelse av elever som utsetter andre for mobbing, og hvilke tiltak de synes er hensiktsmessige i møte med disse elevene. Problemstilling: Hvordan forstår lærere elever som ...