Master's theses in Teacher Education, level 1-7
Recent Submissions
-
En lekbasert skolehverdag for elever som viser utagerende atferd.
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masterstudien var å undersøke hvordan lærere beskriver en utagerende atferd og hvordan atferden kommer til uttrykk. I tillegg var målet å finne ut hvordan tilrettelegging gjennom lek i begynneropplæringen ... -
En lekbasert skolehverdag for elever som viser utagerende atferd
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masterstudien var å undersøke hvordan lærere beskriver en utagerende atferd og hvordan atferden kommer til uttrykk. I tillegg var målet å finne ut hvordan tilrettelegging gjennom lek i begynneropplæringen ... -
Selektiv mutisme og "Det usynlige barnet" av Tove Jansson: ei deduktiv tematisk analyse av Janssons (1962/2022) novelle, med utgangspunkt i tilrådde metodar og tilnærmingsmåtar i møte med barn med selektiv mutisme i skulen.
(Master thesis, 2024)SAMANDRAG Selektiv mutisme og "Det usynlige barnet" av Tove Jansson: ei deduktiv tematisk analyse av Janssons (1962/2022) novelle, med utgangspunkt i tilrådde metodar og tilnærmingsmåtar i møte med barn med selektiv mutisme ... -
Uteskole: en kvalitativ studie av støttestrukturer og transportetappen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bygger opp støttestrukturer rundt uteskole og utforsker det pedagogiske potensialet i transportetappen. Gjennom kvalitativ metode, inkludert observasjon og intervjuer, ... -
Hvordan kan lærere bruke uteskole på mellomtrinnet som en arena for å fremme både sosial og faglig utvikling hos elevene?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Målet med vår studie var å undersøke hvordan lærere praktiserer uteskoleundervisning, og hvordan en slik undervisningsmetode kan ha effekt på elevenes sosiale og faglige utvikling. Studiens problemstilling ble ... -
Hvordan kan lærere bruke uteskole på mellomtrinnet som en arena for å fremme både sosial og faglig utvikling hos elevene?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Målet med vår studie var å undersøke hvordan lærere praktiserer uteskoleundervisning, og hvordan en slik undervisningsmetode kan ha effekt på elevenes sosiale og faglige utvikling. Studiens problemstilling ble ... -
Uteskole: en kvalitativ studie av støttestrukturer og transportetappen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere bygger opp støttestrukturer rundt uteskole og utforsker det pedagogiske potensialet i transportetappen. Gjennom kvalitativ metode, inkludert observasjon og intervjuer, innhentes ... -
Fra lesing til skriving
(Master thesis, 2024)I vårt masterprosjekt har vi analysert en samling av elevtekster skrevet av 19 elever på 3.trinn. Vi finner elevtekster interessante og lærerike, og ønsket derfor å bruke dette som materiale i vårt prosjekt. Det er svært ... -
Bildebøker og kritisk En næranalyse av bildets avløsning av verbalteksten og flertydigheten i bildebøkene Kåre og Marimba hjelper til (2022) av Lantto & Kuhn og Ulf er uvel (2020) av Wexelsen & Kuhn.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven inneholder forskning på hvordan bildebøkene Kåre og Marimba hjelper til (2022) av Lantto & Kuhn og Ulf er uvel (2020) av Wexelsen og Kuhn kan være med på å fremme eller utvikle kritisk tenking til barn. ... -
Lek på timeplanen - en måte å øve seg på livet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven fra Universitetet i Agder undersøker læreres forståelse av lek i skolen og betydningen av regelmessig lek. Studien fokuserer også på lærernes roller i leken og hvordan disse kan påvirke skolehverdagen. ... -
Inkludering av og tilrettelegging for elever med tidsbegrensede skader i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2024)En viktig del av skolens oppgave er å legge til rette for undervisning for elever uansett forutsetninger. Dette er noe styringsdokumenter i skolen legger vekt på, samtidig som at forskning viser at mange lærere opplever ... -
Litteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget. Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ... -
Vold mot ansatte i skolen
(Master thesis, 2024)Vold rettet mot ansatte fra elever har vist seg å være en tydelig utfordring i dagens skole. Samtidig som vold mot ansatte i skolen er et økende problem, er det fremdeles lite forskning knyttet til de ansattes opplevelse ... -
Magiske verdener og livstemaer
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er Svein Tindbergs trilogi Charlie Drømmevandrer (2020-2022), utgitt for barn og ungdom. I oppgaven blir denne trilogien analysert som en del av fantasylitteraturen. Oppgaven er et bidrag ... -
Blyant eller tastatur på småtrinnet? Hvordan påvirkes rettskrivingen på småtrinnet av de ulike skriveredskapene?
(Master thesis, 2024)Mitt masteroppgaveprosjekt utforsker innflytelsen av ulike skriveredskaper, nærmere bestemt blyant og tastatur, på rettskriving. Formålet er å analysere hvordan rettskrivingen påvirkes av valget mellom disse to verktøyene, ... -
Litteratur og lek: En undersøkelse av litteraturens potensial med leken
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven retter seg mot begynneropplæringen som disiplin, med fokus på norskfaget. Vårt formål er å belyse frileken og den veileda leken som ulike arbeidsmetoder etter en høytlesningssituasjon. To undervisningsopplegg ... -
Døden i bildebøker: En studie av hvordan døden tematiseres i bildebøkene Bestefar er en rev, Ulf er uvel og Annas himmel.
(Master thesis, 2024)Målet med min masteroppgave har vært å undersøke hvordan døden kan anvendes som tema i utvalgte bildebøker for barn. Materialet jeg valgte i mitt forskningsarbeid er Bestefar er en rev (2009), av Trond Brænne og Anders ... -
Elevdeltakelse gjennom matematiske samtaler på 2. trinn
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke en lærers bruk av matematiske samtaler. Studien handler om en lærers bruk av samtaletrekk og spørsmålstyper for å invitere til elevdeltakelse i helklassesamtaler på andre trinn, og ... -
Matematiske samtaler på lærerstyrte stasjoner på 2. trinn
(Master thesis, 2024)Læreplanen i matematikk spesifiserer at elevene skal utvikle et godt og presist språk i faget, og dermed må elevene få mulighet til å delta i samtaler i matematikkfaget. Å ta i bruk samtaletrekk er grep som en lærer kan ... -
Mangfold og inkludering i Tove Janssons bildebokunivers.
(Master thesis, 2024)Målet med masteroppgaven er å undersøke hvordan mangfold og inkludering blir tematisert i Tove Janssons bildebøker. Vi skal også undersøke hvilket potensial bildebøkene har for å arbeide med mangfold og inkludering på ...