Vold mot ansatte i skolen
Abstract
Vold rettet mot ansatte fra elever har vist seg å være en tydelig utfordring i dagens skole. Samtidig som vold mot ansatte i skolen er et økende problem, er det fremdeles lite forskning knyttet til de ansattes opplevelse av problematikken. Denne studien er en kvalitativ studie som undersøker følgende problemstilling: «Hvordan forstår og erfarer ansatte i skolen elevers utøvelse av vold, og hvordan preger volden deres arbeidshverdag?». Formålet med studien var å belyse de ansattes forståelse av og erfaringer med vold fra elever, samt deres opplevelse av voldens potensielle påvirkning. Dette ble vurdert som et nødvendig grunnlag for det videre arbeidet med å forebygge volden. For å besvare problemstillingen ble det gjennomført seks kvalitative forskningsintervju. Utvalget besto av to lærere, to spesialpedagoger og to barne- og ungdomsarbeidere, fra skoler i Sør-Norge, som alle hadde erfaring med vold fra elever.
Overordnet indikerer resultatene variasjoner i hvordan de ansatte forstår voldsbegrepet, erfarer volden og hvorvidt volden påvirker deres arbeidshverdag. Funnene avdekket både likheter og ulikheter blant informantene i deres forståelse av vold, noe som gjenspeiler begrepets kompleksitet. Informantene trakk hovedsakelig frem fysiske voldsepisoder ved beskrivelser av egne erfaringer med vold fra elever. Videre var det individuelle variasjoner knyttet til hvilken voldsform som opplevdes mest belastende. Her kommenterte informantene ulike sider ved fysisk, psykisk og latent vold. Flertallet av informanter trakk frem psykisk vold som mest krevende grunnet utryggheten og usikkerheten knyttet til denne voldsformen. Frykten for at voldshendelser skulle inntreffe, den latente volden, ble også beskrevet som mest belastende av enkelte informanter. I studien fremkom det videre at volden preget de ansattes arbeidshverdag i ulik grad. Tre av informantene opplevde at volden påvirket arbeidshverdagen deres i betydelig grad, der opplevelser av stress, slitenhet og redusert livskvalitet ble trukket frem. De øvrige tre informantene uttrykte derimot at volden ikke preget deres arbeidshverdag, og begrunnet dette med at volden kun var èn del av arbeidshverdagen. I intervjuene ble også temaer som normalisering, tålegrense og fysisk inngripen kommentert av informantene. Oppsummert indikerer de ulike forståelsene og erfaringene at forskjellige aspekter ved både voldsbegrepet og volden fra elever bør vektlegges, for å imøtekomme og ivareta den enkelte ansatte som utsettes for vold fra elever.