• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever spesialpedagoger samarbeidet med grunnskolelærere, og hvilken rolle spiller dette samarbeidet for å iverksette tidlig innsats og fremme inkludering, og tilpasning i undervisningen?

Repstad, Juliana Graziano
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3141569
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7 [253]
Description
Full text not available
Abstract
En av skolens oppgaver er å påse at alle elever får samme muligheter for læring og vekst. (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 5). Dette skal skje uavhengig av elevenes forutsetninger eller bakgrunn, og grunnregelen om tilpasset opplæring og inkludering er rotfestet i opplæringsloven. Spesialpedagoger regnes som en vesentlig del av gruppen som omgir eleven, og deres oppgave er å sikre at eleven mottar den oppfølging og støtten som de trenger og har krav på. Men spesialpedagogene opererer ikke i et vakuum. De arbeider i team med andre ressurser på skolen, og forutsetningen for å lykkes i å støtte alle elevers behov er at dette samspillet mellom ulike resurspersoner fungerer optimalt. Temaet for denne studien er hvordan samarbeidet fungerer mellom spesialpedagoger og grunnskolelærere sett fra spesialpedagogens perspektiv.

Hvordan opplever spesialpedagogen samarbeidet med grunnskolelæreren?

Jeg har valgt kvalitativ metode for å belyse problemstillingen og studiens empiri stammer fra tre semistrukturerte intervjuer med spesialpedagoger. Studiens hovedfunn indikerer at relasjon og gjensidig respekt er noe av kjernen for å kunne ha et velfungerende samarbeid.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit