Arbeid med former og mønster på uteskole
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført en innholdsanalyse av lærerveiledninger til to norske matematikklæreverk på 1. og 2. trinn. Fokuset har vært å se på hvordan det blir tilrettelagt for uteskole gjennom lærerveiledninger. Målet med oppgaven er å finne ut av hvor stor plass uteskole har i lærerveiledningene til Multi og Matematikk på første og andre trinn, og hvilket matematisk innhold det er i aktiviteter og oppgaver for uteskole innen temaet former og mønster.
Rammeverkene som er benyttet i analysene av oppgaven er utviklet med utgangspunkt fra Charalambous et al. (2010) sitt rammeverk. Dette rammeverket deler analysen inn i to hoveddeler, horisontal analyse og vertikal analyse. I den horisontale analysen blir det gjort en oversiktsanalyse for å bli kjent med hele læreverket. Den vertikale analysen går mer i dybden på utvalgte områder i læreverket. Det ble utformet tre forskningsspørsmål til å besvare oppgaven. Det første forskningsspørsmålet besvares gjennom den horisontale analysen, de to andre besvares gjennom den vertikale analysen.
Det første forskningsspørsmålet gjelder antall aktiviteter og oppgaver hvor uteskole er foreslått. Det andre forskningsspørsmålet dreier seg om hvor mange oppgaver innen det matematiske temaet former og mønster som var foreslått eller mulig å gjennomføre på uteskole. Det tredje forskningsspørsmålet satte søkelys på det matematiske innholdet i aktivitetene og oppgavene fra analysen av forskningsspørsmål nummer to.
Denne studien kan være med på å gi et innblikk i hvordan det tilrettelegges for uteskole i lærerveiledningene til Multi og Matematikk på første og andre trinn, og hvilke muligheter det kan være for tilrettelegging av uteskole. Studien går kun inn i et avgrenset felt av matematikken.
Nøkkelord: uteskole, former og mønster, begynneropplæring i matematikk