Alternativ opplæringsarena - En kvalitativ studie av i hvilken grad den alternative opplæringsarenaen kan bidra til inkludering og tilpasset opplæring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036504Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dagens skole er det et stort fokus på å inkludere alle elever i skolen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Til tross for dette tyder det på at det fortsatt er elever som blir segregerte fra undervisningen. Det er ikke alle elever som trives i skolen eller mestrer det som forventes, og av den grunn er det enkelte som får tilbud om å få en del av opplæringen på en alternativ opplæringsarena. Formålet med denne studien er å sette fokus på i hvilken grad tilbudet om alternative opplæringsarenaer kan gi en tilfredsstillende opplæring. Med tanke på skolens fokus, ble problemstillingen for studien denne: I hvilken grad kan den alternative opplæringsarenaen bidra til inkludering og tilpasset opplæring?
Gjennom tre semi-strukturerte intervjuer med lærere fra både nærskoler og den alternative opplæringsarenaen, har jeg fått innsikt i deres tanker om tilbudet. Hensikten med dette er at jeg får se den alternative opplæringsarenaen fra flere perspektiver. For å kunne svare på problemstillingen er funnene fra intervjuene sett i lys av relevant teori. Dette danner grunnlaget for drøftingsdelen i oppgaven.
Funnene fra studien viser at den alternative opplæringsarenaen har mye å tilføre elevenes skolehverdag og læringspotensial. Det er en høy voksentetthet og en liten gruppe elever. Det er ikke fokus på det «skolske», men i større grad på det mellommenneskelige. I denne oppgaven har fokuset vært rettet mot livsmestring, motivasjon og mestring, relasjoner og sosial kompetanse. Funnene viser også at samarbeidet mellom skolene kan virke noe tilfeldig og uformelt, ettersom det skjer liten overføring av kompetanse. Dette kan reise spørsmålet hvorvidt arenaen har en virkning i det lengre løp, og om tilbudet gir elevene en bedre skolehverdag innenfor nærskolen.