• PP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen 

      Berntsen, June; Schanke Andersen, Line (Master thesis, 2023)
      I denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem ...
    • PP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen 

      Berntsen, June; Schanke Andersen, Line (Master thesis, 2023)
      I denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem ...
    • Problemløsning og utforskning i matematikkoppgaver i begynneropplæringen 

      Claussen, Synne; Moen, Tora Gjølme (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket DragonBox Skole på 2. trinn hvor vi har sett på problemløsning og utforskning. Hensikten med analysen var å se på hvordan oppgavene i læreverket ...
    • Problemløsning og utforskning i matematikkoppgaver i begynneropplæringen 

      Claussen, Synne; Moen, Tora Gjølme (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket DragonBox Skole på 2. trinn hvor vi har sett på problemløsning og utforskning. Hensikten med analysen var å se på hvordan oppgavene i læreverket ...
    • Skjønnlitteraturens rolle i livsmestringsundervisningen 

      Fjellheim, Frida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg skjønnlitteraturens rolle i lærerens arbeid med å tematisere livsmestring i norskundervisningen. Formålet med oppgaven er å belyse en tilnærming til livsmestring, samt viktigheten av å ...
    • Sosial inkludering av elever som bruker ASK 

      Larshus, Martine (Master thesis, 2023)
      Denne studien viser hvordan pedagoger arbeider med å legge til rette for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Studien viser hvordan pedagoger arbeider med dette og hvilke eventuelle utfordringer ...
    • Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole 

      Telhaug, Malene; Sanden, Emilie (Master thesis, 2022)
      Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ...
    • Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole 

      Sanden, Emilie; Telhaug, Malene (Master thesis, 2022)
      Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ...
    • Sosial og faglig inkludering av barn med spesielle behov i barneskolen. 

      Svendsen, Kristian Normann (Master thesis, 2023)
      Denne studien undersøker problemstillingen: «Hvordan erfarer foreldre til barn med spesielle behov at barnet ble inkludert sosialt og faglig i barneskolen?». Formålet med denne studien har vært å kunne belyse hvordan ...
    • Strategier og konkretiseringsmateriell i sammenlikning av brøk. 

      Holsæther, Anna Elisabeth (Master thesis, 2023)
      Brøkbegrepet er det mest komplekse begrepet elevene møter på i barneskolen (Behr et al., 1983, s. 91) Derfor har jeg i denne studien undersøkt hvordan elever sammenlikner brøk. Jeg vil dermed undersøke hvilke strategier ...
    • Svipennens bevegelser 

      Møretrø, Solveig (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan naturen kan være en inngang til en skapende prosess. Det å søke etter nye muligheter i naturen rundt oss, der bærekraft og miljø er store temaer. Faget kunst og håndverk er ofte ...
    • Tegneserieromanens bidrag til visuell tekstkompetanse: En analyse av tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet 

      Johnsen, Helene (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. ...
    • Tidlig innsats og forebygging av lesevansker 

      Austefjord, Kamilla; Gundersen, Malene Heggem (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg ...
    • Tidlig innsats og forebygging av lesevansker 

      Austefjord, Kamilla; Gundersen, Malene Heggem (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger ...
    • Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling 

      Kjeldby, Hedda Bjørnflaten; Svendby, Ida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ...
    • Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling 

      Kjeldby, Hedda Bjørnflaten; Svendby, Ida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ...
    • Tilrettelegging for lek og samspill for elever som viser innagerende atferd 

      Jahr, Frida (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven i profesjonsrettet spesialpedagogikk rettes søkelyset mot pedagogers forståelse og erfaringer knyttet til innagerende atferd, og om hvordan de tilrettelegger for elever som viser slik atferd skal ...
    • Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling 

      Barka, Margrethe Næss; Hjort, Anne Mette (Master thesis, 2022)
      Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ...
    • Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling 

      Barka, Margrethe Næss; Hjort, Anne Mette (Master thesis, 2022)
      Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ...
    • Tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn 

      Thorvaldsen, Thea Skjølingstad (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning ...