Sosial inkludering av elever som bruker ASK
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3090191Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne studien viser hvordan pedagoger arbeider med å legge til rette for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Studien viser hvordan pedagoger arbeider med dette og hvilke eventuelle utfordringer som kan melde seg. Problemstillingen til studien lyder som følger:
«Hvordan arbeider pedagoger med å inkludere elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon?»
Språk er en utrolig viktig del av utviklingen hos barn og når talespråket forsvinner brukes det mange spennende metoder for kommunikasjon. I løpet av studien skal det utformes flere måter pedagoger kan legge til rette for best mulig tilretteleggelse for inkludering av barn som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon. Dette utformes ved hjelp av både faglig litteratur og informasjon fra informanter som er involverte med barn som er brukere av ASK daglig.
Viktigheten av oppdaterte pedagoger, gode samarbeid med hjemmet, fungerende utstyr, multimodale uttrykksformer og tilretteleggelse i samspillet er faktorer som kommer til syne i studien.
For å oppsummere verdien av funnene kan det med klarhet si at å ha dyktige pedagoger som er interesserte i faget, arbeide med inkludering i mindre grupper og kunne bruke flere former for ASK til samme elev vil kunne styrke inkludering til dette barnet.
Studien baserer seg på funn gjort over kvalitative intervjuer fra pedagoger som arbeider i skolen. Intervjuene er gjort via en semistrukturert metode. Informantene er hentet fra både skole, spesialavdelinger og barnehage.