Browsing Master's theses in Teacher Education, level 1-7 by Title
Now showing items 43-62 of 125
-
"Han kan putte ertene i en kake, sånn grønnsakskake" En kvalitativ undersøkelse om litterære samtaler om bildebøker som handler om mat i et folkehelse-og livsmestringsperspektiv
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg følgende problemstilling: Hvordan kan lærere i 1.-2. trinn bruke litterære samtaler om bildebøker som handler om mat i en folkehelse og livsmestringsperspektiv? For å ... -
Helhetslesing som undervisningsramme
(Master thesis, 2022)Hensikten med studien har vært å se på hvordan lærere ved en utvalgt skole gjennomfører det intensive lesekurset, helhetslesing og hvordan de velger ut hvilke tekster de skal benytte seg av i gjennomføringen. Forskningsmateriale ... -
Hva kjennetegner kroppsøvingsdebatten i norsk media?
(Master thesis, 2023)Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
Hvordan formidler bildeboka følelser og åpner opp for en emosjonell reaksjon hos leseren, og gjør den særlig egnet som et utgangspunkt for samtaler omkring det komplekse temaet skilsmisse? En litterær bildebokanalyse av Når mamma blir et monster (Sauermann, 2013) og Krigen (Dahle, 2013).
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke og løfte frem bildebokas unike affordans knyttet til formidling av følelser, som igjen kan føre til emosjonelle reaksjoner hos leseren. Masteroppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvordan gjennomføres bokstavinnlæringen i tre norske klasserom?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere gjennomfører bokstavinnlæringen i sine klasserom. Mye forskning har blitt gjort om bokstavinnlæring de siste årene, og resultatene indikerer at lærere står ... -
Hvordan kan skjønnlitteratur bidra til å realisere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskundervisningen på barnetrinnet? En økokritisk lesning av Solvokteren (Lunde & Aisato, 2020)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å vise hvordan skjønnlitteratur kan bidra til å realisere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskfaget på barnetrinnet. Den tar utgangspunkt i en økokritisk lesning av den ... -
Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?
(Master thesis, 2023)I LK20 er et av kjerneelementene «kritisk tilnærming til tekst», og allerede fra første trinn skal elevene øve på å se kritisk på det de leser og hører. Begrepet som blir mye omtalt i oppgaven, «kritisk tilnærming til ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå å utdanne ... -
Høytlesning i begynneropplæringen: En studie av førsteklasselæreres høytlesningspraksiser i det flerspråklige klasserommet
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på et tre uker langt feltarbeid med observasjoner i tre ulike førsteklasser på samme skole. Prosjektets mål er å undersøke hvordan førsteklasselærere bruker ... -
Innagerende atferd og inkludering
(Master thesis, 2023)Innagerende atferd kjennetegnes ofte ved at atferden vendes innover. Elever som viser dette atferdsuttrykket forstyrrer i liten grad omgivelsene rundt, og blir ofte oversett eller nedprioritert i skolesammenheng. Derfor ... -
Innagerende atferd og inkludering
(Master thesis, 2023)Innagerende atferd kjennetegnes ofte ved at atferden vendes innover. Elever som viser dette atferdsuttrykket forstyrrer i liten grad omgivelsene rundt, og blir ofte oversett eller nedprioritert i skolesammenheng. Derfor ... -
Innagerende atferd og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i skolen. Forskning viser at det er en klar sammenheng mellom innagerende atferd i barne- og ungdomsårene og utvikling av psykiske lidelser som ... -
Innagerende atferd og relasjonsetablering
(Master thesis, 2023)Formålet ved å gjennomføre denne studien var å rette et søkelys mot elever som viser en innagerende atferd, og hvordan lærere i skolen kan etablere en trygg og god relasjon til denne elevgruppen. Elever som viser en ... -
Innagerende atferd og relasjonstetablering
(Master thesis, 2023)Formålet ved å gjennomføre denne studien var å rette et søkelys mot elever som viser en innagerende atferd, og hvordan lærere i skolen kan etablere en trygg og god relasjon til denne elevgruppen. Elever som viser en ... -
Jakten på den gode balansen mellom analog og digital undervisning: Hvordan arbeide forskningsbasert i valg av analoge eller digitale læremidler i den begynnende skrivingen i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Begynneropplæringen i norskfaget har en viktig rolle for hvordan den første lese-og skriveopplæringen foregår. Jeg ønsket i denne oppgaven å undersøke hvordan man ved hjelp av forskning på feltet kan danne seg en reflektert ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
(Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
(Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
«Jeg tror jeg lærer mest i bok fordi jeg føler det er enklere og mer oversiktlig» En undersøkelse av elever på 6. trinns lesing på skjerm og på papir.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven er det undersøkt om det er en forskjell i elevenes leseforståelse når de leser i ulike tekstmedier. Elevene har i denne oppgaven lest skjønnlitterære tekster og saktekster på papir og på skjerm. ...