Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075126Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I LK20 er et av kjerneelementene «kritisk tilnærming til tekst», og allerede fra første trinn skal elevene øve på å se kritisk på det de leser og hører. Begrepet som blir mye omtalt i oppgaven, «kritisk tilnærming til tekst», er synonymt med begrepet «kritisk literacy» og er hovedtemaet i oppgaven. Målet mitt er å finne ut hvordan lærere jobber med det nye kjerneelementet og hvilke tanker de har om det, ettersom det finnes begrenset med forskning om dette på barnetrinnet. Masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen: «Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?». Metoden i oppgaven innebærer kvalitative intervju der fem barneskolelærere blir intervjuet i temaet kritisk tilnærming til tekst. Teoriene jeg tar opp i oppgaven er fra norske forskere, men også utenlandske forskere som har forsket på kritisk literacy siden 90- tallet. I teorien blir det tatt opp ulike aspekt, og funnene fra intervjuene blir diskutert sammen med teorien i diskusjonsdelen. I intervjuene kommer det fram at fokuset på kritisk literacy finnes, og at helt fra førsteklasse blir elevene opplært i å stille spørsmål om teksters troverdighet, men lærerne uttrykker også at de ser en nødvendighet i å gi kritisk literacy mer fokus enn de har gjort til nå. Dette blir også videre belyst i konklusjonsdelen der funnene blir konkludert. Masteroppgaven er også et bidrag til CritLit prosjektet, et forskningsprosjekt som handler om å ruste elever til å bli kritiske lesere og skrivere.