Høytlesning i begynneropplæringen: En studie av førsteklasselæreres høytlesningspraksiser i det flerspråklige klasserommet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036502Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på et tre uker langt feltarbeid med observasjoner i tre ulike førsteklasser på samme skole. Prosjektets mål er å undersøke hvordan førsteklasselærere bruker høytlesning av bildebøker i det flerspråklige klasserommet. Problemstillingen jeg har jobbet etter, har vært:
På hvilke måter bruker førsteklasselærere høytlesning av bildebøker i det flerspråklige klasserommet?
For å kunne besvare dette, har jeg sett på hvordan høytlesningen foregår og hvilke typer spørsmål lærerne stiller før, under og etter høytlesningen. Jeg har også undersøkt hvordan andrespråkselevene deltar i samtalene under høytlesningen. I tillegg har jeg sett nærmere på hvilke typer etterlesningsaktiviteter lærere har, og formålet med disse aktivitetene.
Prosjektets funn viser at førsteklasselærerne bruker høytlesning av bildebøker på følgende måter: (1) Høytlesning som støtte i elevenes ordlæring, (2) høytlesning som utgangspunkt for samtaler, (3) høytlesning som inspirasjon og modell for elevenes egen skriving og (4) høytlesning som aktivitet for å stimulere og utvikle elevenes sosiale kompetanse. Funnene viser også at andrespråkselevenes deltakelse i samtalene under høytlesningen er avhengig av rammene som lærerne har satt for høytlesningen.