Show simple item record

dc.contributor.advisorAnundsen, Lene
dc.contributor.authorAiaots, Jona Mae Baylon
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:55Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:55Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109994970:20325613
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036502
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på et tre uker langt feltarbeid med observasjoner i tre ulike førsteklasser på samme skole. Prosjektets mål er å undersøke hvordan førsteklasselærere bruker høytlesning av bildebøker i det flerspråklige klasserommet. Problemstillingen jeg har jobbet etter, har vært: På hvilke måter bruker førsteklasselærere høytlesning av bildebøker i det flerspråklige klasserommet? For å kunne besvare dette, har jeg sett på hvordan høytlesningen foregår og hvilke typer spørsmål lærerne stiller før, under og etter høytlesningen. Jeg har også undersøkt hvordan andrespråkselevene deltar i samtalene under høytlesningen. I tillegg har jeg sett nærmere på hvilke typer etterlesningsaktiviteter lærere har, og formålet med disse aktivitetene. Prosjektets funn viser at førsteklasselærerne bruker høytlesning av bildebøker på følgende måter: (1) Høytlesning som støtte i elevenes ordlæring, (2) høytlesning som utgangspunkt for samtaler, (3) høytlesning som inspirasjon og modell for elevenes egen skriving og (4) høytlesning som aktivitet for å stimulere og utvikle elevenes sosiale kompetanse. Funnene viser også at andrespråkselevenes deltakelse i samtalene under høytlesningen er avhengig av rammene som lærerne har satt for høytlesningen.  
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHøytlesning i begynneropplæringen: En studie av førsteklasselæreres høytlesningspraksiser i det flerspråklige klasserommet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record