Hvordan formidler bildeboka følelser og åpner opp for en emosjonell reaksjon hos leseren, og gjør den særlig egnet som et utgangspunkt for samtaler omkring det komplekse temaet skilsmisse? En litterær bildebokanalyse av Når mamma blir et monster (Sauermann, 2013) og Krigen (Dahle, 2013).
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079836Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke og løfte frem bildebokas unike affordans knyttet til formidling av følelser, som igjen kan føre til emosjonelle reaksjoner hos leseren. Masteroppgaven tar utgangspunkt i relevant teori og to bildebokanalyser. Bildebøkene jeg har anvendt er Når mamma blir et monster (Sauermann, 2013) og Krigen (Dahle, 2013). Tematikken i disse to bildebøkene omhandler barnets rolle i en skilsmisse. Dette er en kompleks og vanskelig tematikk, som er aktuell for mange av barna man som lærer møter i en skolehverdag.
For å kunne gi noen svar på oppgavens problemstilling, har det vært helt sentralt å analysere bildebøkene i lys av den teorien jeg har valgt å anvende. Eksempler på teori som har vist seg å være særlig nyttig er Maria Nikolajevas teorier knyttet til bildebokas evne til å formidle emosjoner (2013), Louise M. Rosenblatts transaksjonsteori (1994) og Løgstrups begreper interdependens og spontane livsytringer (2010).
Gjennom analysearbeidet ønsker jeg å undersøke hvordan teorien blir anvendt og eksemplifisert på noen utvalgte oppslag i Når mamma blir et monster og Krigen. Sentrale innfallsvinkler i dette arbeidet har blant annet vært å analysere hvordan bildebøkenes ikonotekst, illustrasjoner og metaforer formidler følelser. Videre i analysen har jeg anvendt de funnene jeg har gjort knyttet til dette for å gi noen svar på hvordan disse bildebøkene kan være med på å sette i gang ulike emosjonelle reaksjoner i leseren.
Samlet sett vil jeg hevde at teoridelen og analysearbeidet gir masteroppgaven en didaktisk relevans knyttet til arbeidet med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Gjennom å undersøke hvorfor bildeboka er særlig egnet til å formidle følelser, og sette i gang en emosjonell reaksjon hos leseren, belyser masteroppgaven hensiktsmessige funn inn i lærerens oppgave med å hjelpe elevene til å håndtere egne følelser. Jeg vil med dette som bakteppe hevde at funnene i denne masteroppgaven kan være med på å realisere noen deler av det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.