«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080723Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blirutydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til enusikker fremtid for faget (Kirk, 2011) bidrar til at profesjonskunnskapene som kommer til synei faget blir interessant å undersøke, da disse vil ha konsekvenser for kunnskapsobjektet somkommer frem i faget. Hensikten med å belyse dette problemet er å få frem hvilkeprofesjonskunnskaper lærere i kroppsøving ser på som viktige for å utøve godundervisningspraksis. Vårt teoretiske rammeverk er Shulman (1987) sine kunnskapsbaser.Problemstillingen vår er: Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på barnetrinnetfor å utøve god undervisningspraksis? Metodikken som er anvendt for å besvareproblemstillingen er et kvalitativt forskningsdesign. Utvalget består syv lærere som viintervjuet, disse underviser aktivt i kroppsøving på 1-7 trinn. Vi har anvendt tematisk analyse,slik som Braun og Clarke (2006) beskriver for å undersøke problemstillingen.
Våre funn viser til fire kunnskaper som lærerne verdsetter for å utøve god praksis; (i)Klasseledelse (ii) Å jobbe på tvers av fag (iii) Å kunne mange aktiviteter (iv)Vurderingskompetanse. Vi viser igjennom studien at faget blir praktisert som et rekreasjonsfagog at kunnskapsobjektet i undervisningen er utydelig for lærere å tolke. Vi viser også at det erbehov for et tydelig kunnskapsobjekt i faget. Til videre forskning kan det være fordelsmessigå ta et nøye blikk på hvordan de tverrfaglige temaene kommer frem i undervisningen.
Nøkkelord: Kroppsøving, Profesjonskunnskap, Kunnskapsobjekt, 1-7 trinn, Tematiskanalyse, Kvalitativt forskningsintervju