Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNyberg, Gunn
dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.authorThygesen, Petter
dc.contributor.authorØynes, Anders
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:33Z
dc.date.available2023-07-21T16:23:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143807953:11011617
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080723
dc.description.abstractBakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget (Kirk, 2011) bidrar til at profesjonskunnskapene som kommer til syne i faget blir interessant å undersøke, da disse vil ha konsekvenser for kunnskapsobjektet som kommer frem i faget. Hensikten med å belyse dette problemet er å få frem hvilke profesjonskunnskaper lærere i kroppsøving ser på som viktige for å utøve god undervisningspraksis. Vårt teoretiske rammeverk er Shulman (1987) sine kunnskapsbaser. Problemstillingen vår er: Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på barnetrinnet for å utøve god undervisningspraksis? Metodikken som er anvendt for å besvare problemstillingen er et kvalitativt forskningsdesign. Utvalget består syv lærere som vi intervjuet, disse underviser aktivt i kroppsøving på 1-7 trinn. Vi har anvendt tematisk analyse, slik som Braun og Clarke (2006) beskriver for å undersøke problemstillingen. Våre funn viser til fire kunnskaper som lærerne verdsetter for å utøve god praksis; (i) Klasseledelse (ii) Å jobbe på tvers av fag (iii) Å kunne mange aktiviteter (iv) Vurderingskompetanse. Vi viser igjennom studien at faget blir praktisert som et rekreasjonsfag og at kunnskapsobjektet i undervisningen er utydelig for lærere å tolke. Vi viser også at det er behov for et tydelig kunnskapsobjekt i faget. Til videre forskning kan det være fordelsmessig å ta et nøye blikk på hvordan de tverrfaglige temaene kommer frem i undervisningen. Nøkkelord: Kroppsøving, Profesjonskunnskap, Kunnskapsobjekt, 1-7 trinn, Tematisk analyse, Kvalitativt forskningsintervju
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel