Browsing Master's theses in Teacher Education, level 1-7 by Title
Now showing items 90-109 of 125
-
PP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen
(Master thesis, 2023)I denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem ... -
PP-rådgivernes arbeid med tidlig innsats som fokusområde for kompetanseutvikling i skolen
(Master thesis, 2023)I denne studien har følgende problemstilling blitt undersøkt: Hvilke erfaringer har PP-rådgivere med å arbeide med tidlig innsats når det gjelder kompetanseutvikling i skolen? Formålet med studien har vært å løfte frem ... -
Problemløsning og utforskning i matematikkoppgaver i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket DragonBox Skole på 2. trinn hvor vi har sett på problemløsning og utforskning. Hensikten med analysen var å se på hvordan oppgavene i læreverket ... -
Problemløsning og utforskning i matematikkoppgaver i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket DragonBox Skole på 2. trinn hvor vi har sett på problemløsning og utforskning. Hensikten med analysen var å se på hvordan oppgavene i læreverket ... -
Skjønnlitteraturens rolle i livsmestringsundervisningen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg skjønnlitteraturens rolle i lærerens arbeid med å tematisere livsmestring i norskundervisningen. Formålet med oppgaven er å belyse en tilnærming til livsmestring, samt viktigheten av å ... -
Sosial inkludering av elever som bruker ASK
(Master thesis, 2023)Denne studien viser hvordan pedagoger arbeider med å legge til rette for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Studien viser hvordan pedagoger arbeider med dette og hvilke eventuelle utfordringer ... -
Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ... -
Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole
(Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ... -
Sosial og faglig inkludering av barn med spesielle behov i barneskolen.
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker problemstillingen: «Hvordan erfarer foreldre til barn med spesielle behov at barnet ble inkludert sosialt og faglig i barneskolen?». Formålet med denne studien har vært å kunne belyse hvordan ... -
Strategier og konkretiseringsmateriell i sammenlikning av brøk.
(Master thesis, 2023)Brøkbegrepet er det mest komplekse begrepet elevene møter på i barneskolen (Behr et al., 1983, s. 91) Derfor har jeg i denne studien undersøkt hvordan elever sammenlikner brøk. Jeg vil dermed undersøke hvilke strategier ... -
Svipennens bevegelser
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan naturen kan være en inngang til en skapende prosess. Det å søke etter nye muligheter i naturen rundt oss, der bærekraft og miljø er store temaer. Faget kunst og håndverk er ofte ... -
Tegneserieromanens bidrag til visuell tekstkompetanse: En analyse av tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. ... -
Tidlig innsats og forebygging av lesevansker
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg ... -
Tidlig innsats og forebygging av lesevansker
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger ... -
Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ... -
Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ... -
Tilrettelegging for lek og samspill for elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet spesialpedagogikk rettes søkelyset mot pedagogers forståelse og erfaringer knyttet til innagerende atferd, og om hvordan de tilrettelegger for elever som viser slik atferd skal ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning ...