• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Additive strukturer i tekstoppgaver på 2. trinn

Dahl, Erika Farzana; Haven, Thea
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3076222
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7 [218]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven er en innholdsanalyse av to norske lærebøker for matematikk på 2.

trinn. Målet med oppgaven er å undersøke hvilke additive oppgavestrukturer som er

representert i de to lærebøkenes tekstoppgaver. Forskningsspørsmålet er som følger:

“Hvilke additive strukturer har tekstoppgaver i lærebøkene Matematikk 2A og 2B, og Multi 2A og 2B?”.

Charalambous et al. (2010) sitt rammeverk for lærebokanalyse er brukt som utgangspunkt for

oppgaven, hvor begrepene horisontal og vertikal analyse er presentert. Horisontal analyse er

gjort for å få et overblikk over læreverkene, mens den vertikale analysen har som mål å

undersøke kun tekstoppgaver med additiv struktur. Dette gjøres basert på teori om additive

oppgavestrukturer. Resultatene i vår horisontale analyse viser at Matematikk 2 har 1204

oppgaver totalt, mens Multi 2 har 1036 oppgaver. Jevnt over fant vi ulike oppgavetyper, men

vi oppdaget også fellestrekk mellom oppgavene i læreverkene. Det gjorde det mulig å utvikle

et analyseverktøy for oppgaver på overordnet nivå. De overordende oppgavekategoriene vi

kom frem til er: 1) Samtalebilde, 2) Spill, 3) Oppsummeringsoppgaver, 4) Utforsking- og

problemløsningsoppgaver og 5) Øveoppgaver. Resultatene av den vertikale analysen viser at

det er strukturene “resultat ukjent” og “det hele ukjent” innenfor situasjonen “separere” og

“del-del-hel” som går igjen flere ganger enn de andre. Begge strukturene spør etter kategorien

“resultat/hele ukjent” i tekstoppgaver med additiv struktur. Det var mindre variasjon av

additive strukturer i læreverket Multi enn i Matematikk.

Studien kan gi innsyn i hvilke additive strukturer en finner blant tekstoppgaver i lærebøkene

Matematikk og Multi. Den kan også gi lærere en oversikt over lærebøkene, som igjen bidrar

til å avgjøre hvilket læreverk som tas i bruk i skolen.

Nøkkelord: matematikk, begynneropplæring i matematikk, innholdsanalyse, tekstoppgaver,

additiv struktur.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit