• «De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til» 

      Thorsnæs, Edina; Henriksen, Silje Fjellhøi (Master thesis, 2022)
      Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ...
    • Den mangfoldige kroppen 

      Nødland, Kristina Vigre (Master thesis, 2022)
      Jeg har undersøkt hvordan Anna Fiskes fagbildebøker for barn fremstiller kropp. I oppgaven har jeg valgt å analysere tre av bøkene hennes, Alle har en bakside (2014), Oldemor (2016) og Hvordan lager man en baby? (2019), ...
    • Den viktige begynneropplæringen 

      Jortveit, Åse Lene (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: På hvilken måte har den teoretiske og metodiske utviklingen i leseopplæringen kommet til syne i læreplanene og abc-bøkene i løpet av de siste 50-årene? Den teoretiske ...
    • «Det er jo ikke nødvendigvis slik at hvis du er overvektig er du mindre fri i gymmen». 

      Slettene, Marie (Master thesis, 2022)
      Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere opplever overvektige elever i kroppsøvingsfaget, med et særlig fokus på tilrettelegging og hvilket synspunkt læreren har til elever med overvekt i faget. Studien har ...
    • "Det tok bare litt tid før jeg lærte" En studie av fremstillinger av vold mot barn i norsk barnelitteratur. 

      Nygaard, Karen (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan Lydighetsprøven og Leo og Mei fremstiller voldt mot barn, og hvordan man kan bruke slike bøker i klasserommet (Nygaard, 2021, s. 2). Prosjektet tar først for seg litt av ...
    • Elevene skal utforske egen identitet og selvbilde, lære å bruke helse som ressurs og tenke kritisk - hva betyr dette for kroppsøvingslæreren? 

      Myhra, Ane; Franck, Line (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven er ny læreplan i kroppsøving fra 2020. Læreplanen tydeliggjør at lærerens undervisning skal legge til rette for at elevene får utforske eget selvbilde og egen identitet. Samtidig legger ...
    • Elevene var veldig motiverte, også var de med hele tiden 

      Bentsen Berge, Katrine; Stensvåg Bunes, Line (Master thesis, 2022)
      Samfunnet blir stadig mer digitalt, og skolen må følge med i utviklingen. I denne sammenheng trengs det undervisningsmetoder som er i tråd med denne utviklingen, og som viser mulighetene som finnes. Hensikten med denne ...
    • Elevers samarbeid i møtet med brøk 

      Meurs, Matthijs Gerard Derk van (Master thesis, 2023)
      Diskusjoner i klasserommet er en stor del av mange undervisningsøkter, og et tema som har mange aspekter til seg som fortsatt ikke er utforsket eller jobbet med. Dette studiet ser derfor på hvordan en elevsamtale er bygget ...
    • Elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget 

      Cederstrøm, Linn Synnøve; Hansen, Ida Amalie (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for oppgaven er forskning som viser at det patogene helseperspektivet hvor fysisk aktivitet og helse blir vektlagt, står sterkt i kroppsøvingsundervisningen (Mong, 2019; Quennerstedt, 2006, 2019a). Vi ønsker å ...
    • Elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget 

      Cederstrøm, Linn Synnøve; Hansen, Ida Amalie (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for oppgaven er forskning som viser at det patogene helseperspektivet hvor fysisk aktivitet og helse blir vektlagt, står sterkt i kroppsøvingsundervisningen (Mong, 2019; Quennerstedt, 2006, 2019a). Vi ønsker å ...
    • En god overgang for alle barn 

      Nøkland, Tonje (Master thesis, 2022)
      Dette er en masteroppgave innenfor begynneropplæring i et helhetlig perspektiv. I tillegg skal oppgaven ha et spesialpedagogisk perspektiv. Formålet med masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan man kan legge til rette ...
    • En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer med digitale verktøy i skriveopplæringen 

      Vangen, Amalie (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne masteroppgaven handler om undervisning og bruk av digitale verktøy, spesielt i skriveopplæringen i begynneropplæringen. Oppgaven undersøker hvordan et utvalg lærere ved 3.trinn på en barneskole arbeider ...
    • En kvalitativ undersøkelse av problemløsning i matematikk på 5.trinn ved gruppearbeid 

      Olsen, Amalie Litland; Sandvik-Olsen, Katarina (Master thesis, 2023)
      I den nye læreplanen (LK20), er det et kjerneelement som heter “utforsking og problemløsning”. Elevene skal ved dette kjerneelementet blant annet få innsikt i hvordan de kan utvikle metoder for å løse et problem de ikke ...
    • En kvalitativ undersøkelse av problemløsning i matematikk på 5.trinn ved gruppearbeid 

      Olsen, Amalie Litland; Sandvik-Olsen, Katarina (Master thesis, 2023)
      I den nye læreplanen (LK20), er det et kjerneelement som heter “utforsking og problemløsning”. Elevene skal ved dette kjerneelementet blant annet få innsikt i hvordan de kan utvikle metoder for å løse et problem de ikke ...
    • Erfarne læreres valg og begrunnelser av oppgaver til bruk i matematikkundervisning 

      Tvetenstrand, Nora Fink (Master thesis, 2023)
      Denne studien har som formål å gå i dybden på erfarne læreres oppgavevalg i matematikkundervisningen og deres begrunnelser. Matematikkoppgaver er en sentral del av undervisningen i matematikk og påvirker i stor grad elevens ...
    • Et spesialpedagogisk syn på lek i begynneropplæringen 

      Myran, Henriette (Master thesis, 2023)
      Lekens plass i skolen har endret seg gjennom årene og blir stadig diskutert. Til tross for skolens Reform i 97, viser en i delrapporten fra 2022, dessverre en nedgang i bruk av lek i skolen fra 2001 til 2021. Denne oppgaven ...
    • Flerspråklige klasserom: Hvordan lærere arbeider med fagtekster i norsk på mellomtrinnet 

      Skjefrås, Ine Birgitte Haakull (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Tittel: «Leseopplæring for elever med norsk som andrespråk» Utgangspunktet for denne masteroppgaven er interesse for hvordan lærere på mellomtrinnet arbeider med den andre leseopplæringen, spesielt rettet mot ...
    • Folkehelse og livsmestring i norskfaget 

      Midbrød, Elinor (Master thesis, 2023)
      I det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Det lå et ønske om å ruste barn og unge til å håndtere dagens og fremtidens utfordringer. Det ...
    • Friluftsliv i grunnskolen - En kvantitativ studie av mengden friluftsliv i ukeplaner på 7. trinn i Agder 

      Sellæg, Kent Erik (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Oppgavens formål og hensikt er å kartlegge om det bedrives tilstrekkelig mengde friluftsliv i barneskolen i Agder, spesifikt på 7. trinn. Oppgaven skal undersøke hvor mye friluftsliv som bedrives i skolen, ...
    • Friluftslivundervisning i kroppsøvingsfaget på mellomtrinnet 

      Mæsel, Ida; Jansen, Eline (Master thesis, 2022)
      Friluftsliv har opptatt ulik plass i læreplanene opp gjennom årene. I undervisningssammenheng har temaet blitt vektlagt i varierende grad, og i kroppsøvingsfaget trekkes friluftsliv frem som en av aktivitetene som ...