Den mangfoldige kroppen
Abstract
Jeg har undersøkt hvordan Anna Fiskes fagbildebøker for barn fremstiller kropp. I oppgaven har jeg valgt å analysere tre av bøkene hennes, Alle har en bakside (2014), Oldemor (2016) og Hvordan lager man en baby? (2019), med kroppen som referansepunkt. Fiskes fagbildebøker står i en tydelig opplysningstradisjon, men de preges av en rekke skjønnlitterære virkemidler, noe som gjør at de havner i et slags grenseland mellom skjønnlitteratur og sakprosa. Dette kan sees som en tilnærming til barns måter å tilegne seg kunnskap på og deres kognitive utvikling. I denne formidlingen spiller illustrasjonene en viktig rolle, og bøkene kan derfor kategoriseres som fagbildebøker. Jeg analyserer derfor bøkene som fagbøker, samtidig som jeg integrerer bildebokanalyse. I dette arbeidet har jeg funnet at fagbøker som benytter seg av skjønnlitterære virkemidler noen ganger kan gjøre det vanskelig å skille mellom fleip og fakta, men også at disse virkemidlene kan ha mange didaktiske og motiverende funksjoner.
Viktige nøkkelord: fagbildebøker for barn, opplysningstradisjon, bildebøker for barn, Anna Fiske, mangfold, kropp, fagbøker for barn i klasserommet