Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlettan, Svein
dc.contributor.authorNødland, Kristina Vigre
dc.date.accessioned2022-12-07T17:23:35Z
dc.date.available2022-12-07T17:23:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:109994970:37037987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3036480
dc.description.abstractJeg har undersøkt hvordan Anna Fiskes fagbildebøker for barn fremstiller kropp. I oppgaven har jeg valgt å analysere tre av bøkene hennes, Alle har en bakside (2014), Oldemor (2016) og Hvordan lager man en baby? (2019), med kroppen som referansepunkt. Fiskes fagbildebøker står i en tydelig opplysningstradisjon, men de preges av en rekke skjønnlitterære virkemidler, noe som gjør at de havner i et slags grenseland mellom skjønnlitteratur og sakprosa. Dette kan sees som en tilnærming til barns måter å tilegne seg kunnskap på og deres kognitive utvikling. I denne formidlingen spiller illustrasjonene en viktig rolle, og bøkene kan derfor kategoriseres som fagbildebøker. Jeg analyserer derfor bøkene som fagbøker, samtidig som jeg integrerer bildebokanalyse. I dette arbeidet har jeg funnet at fagbøker som benytter seg av skjønnlitterære virkemidler noen ganger kan gjøre det vanskelig å skille mellom fleip og fakta, men også at disse virkemidlene kan ha mange didaktiske og motiverende funksjoner. Viktige nøkkelord: fagbildebøker for barn, opplysningstradisjon, bildebøker for barn, Anna Fiske, mangfold, kropp, fagbøker for barn i klasserommet
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDen mangfoldige kroppen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel