«Det er jo ikke nødvendigvis slik at hvis du er overvektig er du mindre fri i gymmen».
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036527Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere opplever overvektige elever i kroppsøvingsfaget, med et særlig fokus på tilrettelegging og hvilket synspunkt læreren har til elever med overvekt i faget. Studien har et kvalitativt design og datainnsamlingen har utgangspunkt i sju individuelle dybdeintervjuer. Tematisk analyse er metoden som er brukt for å analysere og vurdere innbragt empiri. Resultatene er delt opp i tre ulike hovedtema, «Forventinger», «Tilrettelegging» og «Erfaringer».
Resultatene i studien viser at lærerne hadde lavere forventninger til overvektige elever enn normalvektige elever i kroppsøvingsfaget. Resultatene viser også til at flertallet av lærerne tilpasset undervisningen for overvektige elever ved å dele elevene inn i ulike grupperinger, der fokuset ikke handlet om presentasjonen til elevene. Enkelte av lærerne tilpasset også undervisningen ved grundig planlegging, slik at overvektige elever skulle unngå å havne i ubehagelige situasjoner.
Det siste funnet gjort i studien omhandlet lærerens generelle erfaringer med overvektige elever i kroppsøvingsfaget. Resultatene viser til at alle lærerne hadde nulltoleranse for mobbing av elever med overvekt. Lærerne ønsket å forebygge negative holdninger, kommentarer og blikk ved å være «tett på» elevene. Informantene ønsket å forebygge mobbing med å anerkjenne forskjellighet i kroppsøvingsfaget. De gjorde dette med å snakke med elevene rundt temaet og understrekte at forskjellighet var positivt for mangfoldet. Lærerne hadde også erfaringer med at overvektige elever hadde lettere for å gi opp, eller ikke orket å delta i kroppsøvingstimene. Dette var en erfaring som de fleste av lærerne hadde opplevd gjennom sine år ute i praksisfeltet.