«De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036482Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer utgjør i gjennomsnitt en stor andel av en elevgruppe (Nordahl et al., 2005), og indikerer behovet for økt kompetanse. Opplæringsloven (1998) legger føringer for at alle elever, uavhengig forutsetning eller behov, skal motta et tilfredsstillende opplæringstilbud. De skal møte anerkjennende og trygge voksne i et godt skolemiljø. Elever med en atferd som utfordrer strever som regler også med det sosiale (Ogden, 2009, s. 39), og har et særskilt behov for trygge voksne som hjelper de i alle deler av skolehverdagen. Begrepet atferd som utfordrer inneholder ofte ulike tolkninger og betegnelser. I denne studien blir atferd som utfordrer sett på som et uttrykk for noe, hvor det er pedagogens ansvar å tolke dette uttrykket. Med bakgrunn i dette, er aktualiteten rundt pedagoger og deres møte med elever med en atferd som utfordrer stor for det spesialpedagogiske feltet.
Denne studien har en kvalitativ tilnærming med følgende formulerte problemstilling: Hvordan møter pedagoger elever med en atferd som utfordrer? Problemstillingen blir avgrenset ved hjelp av forskningsspørsmålet hvordan opplever pedagoger sitt handlingsrom? og annen relevant litteratur. Det teoretiske rammeverket består av ulik teori knyttet til atferdsbegrepet, anerkjennelse og det opplevde handlingsrommet.
De overordnede funnene i denne studien indikerer pedagogers sentrale rolle i møte med elever med en atferd som utfordrer. Pedagogene oppfatter denne rollen som avgjørende for å bidra til elevens beste. Studien setter videre et lys på pedagogens ansvar i å tolke ulike atferdsuttrykk, og viktigheten av en anerkjennende holdning som en beskyttelsesfaktor for elevene. Handlingsrommet som pedagogene opplever varierer, men en samlende tanke er at de står fritt til å ta egne avgjørelser med barnets beste i fokus.