• Skjønnlitteraturens rolle i livsmestringsundervisningen 

      Fjellheim, Frida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg skjønnlitteraturens rolle i lærerens arbeid med å tematisere livsmestring i norskundervisningen. Formålet med oppgaven er å belyse en tilnærming til livsmestring, samt viktigheten av å ...
    • Sosial inkludering av elever som bruker ASK 

      Larshus, Martine (Master thesis, 2023)
      Denne studien viser hvordan pedagoger arbeider med å legge til rette for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Studien viser hvordan pedagoger arbeider med dette og hvilke eventuelle utfordringer ...
    • Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole 

      Telhaug, Malene; Sanden, Emilie (Master thesis, 2022)
      Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ...
    • Sosial kompetanse i overgangen mellom barnehage og skole 

      Sanden, Emilie; Telhaug, Malene (Master thesis, 2022)
      Målet med denne oppgaven har hele tiden vært å skape mer kunnskap, dypere forståelse og reflektere rundt sosial kompetanse og tidlig innsats. Målet er også å undersøke hva lærere gjør i overgangen fra barnehage til skole ...
    • Sosial og faglig inkludering av barn med spesielle behov i barneskolen. 

      Svendsen, Kristian Normann (Master thesis, 2023)
      Denne studien undersøker problemstillingen: «Hvordan erfarer foreldre til barn med spesielle behov at barnet ble inkludert sosialt og faglig i barneskolen?». Formålet med denne studien har vært å kunne belyse hvordan ...
    • Strategier og konkretiseringsmateriell i sammenlikning av brøk. 

      Holsæther, Anna Elisabeth (Master thesis, 2023)
      Brøkbegrepet er det mest komplekse begrepet elevene møter på i barneskolen (Behr et al., 1983, s. 91) Derfor har jeg i denne studien undersøkt hvordan elever sammenlikner brøk. Jeg vil dermed undersøke hvilke strategier ...
    • Svipennens bevegelser 

      Møretrø, Solveig (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven tar for seg hvordan naturen kan være en inngang til en skapende prosess. Det å søke etter nye muligheter i naturen rundt oss, der bærekraft og miljø er store temaer. Faget kunst og håndverk er ofte ...
    • Tegneserieromanens bidrag til visuell tekstkompetanse: En analyse av tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet 

      Johnsen, Helene (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke potensialet tegneserieromanen Spøkelsesvenn: Det første møtet skrevet av Michelle Tolo (2020) har i forhold til utviklingen av visuell tekstkompetanse i begynneropplæringen. ...
    • Tidlig innsats og forebygging av lesevansker 

      Austefjord, Kamilla; Gundersen, Malene Heggem (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg ...
    • Tidlig innsats og forebygging av lesevansker 

      Austefjord, Kamilla; Gundersen, Malene Heggem (Master thesis, 2023)
      Med utgangspunkt i lesing som grunnleggende ferdighet forsøker denne studien å se nærmere på valg av tilnærminger og tiltak i forbindelse med den første leseopplæringen. Studien utforsker og undersøker hva et utvalg pedagoger ...
    • Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling 

      Kjeldby, Hedda Bjørnflaten; Svendby, Ida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ...
    • Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling 

      Kjeldby, Hedda Bjørnflaten; Svendby, Ida Emilie (Master thesis, 2023)
      Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ...
    • Tilrettelegging for lek og samspill for elever som viser innagerende atferd 

      Jahr, Frida (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven i profesjonsrettet spesialpedagogikk rettes søkelyset mot pedagogers forståelse og erfaringer knyttet til innagerende atferd, og om hvordan de tilrettelegger for elever som viser slik atferd skal ...
    • Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling 

      Barka, Margrethe Næss; Hjort, Anne Mette (Master thesis, 2022)
      Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ...
    • Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling 

      Barka, Margrethe Næss; Hjort, Anne Mette (Master thesis, 2022)
      Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ...
    • Tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 2. trinn 

      Thorvaldsen, Thea Skjølingstad (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Denne studien er en kvalitativ casestudie om lekbasert læring i matematikkundervisning på 2. trinn. Studien undersøker hvilke erfaringer to lærere på 2. trinn har med lekbasert læring i sin matematikkundervisning ...
    • Tiltak for elever med dyskalkuli 

      Hansen, Aminda (Master thesis, 2023)
      Kontekst: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere arbeider med elever som har matematikkvansker, med fokus på pedagogiske og organisatoriske tiltak, mestringstro og definisjonsproblematikken. Matematikkvansker er noe ...
    • Traumebevisst tilnærming i skolen 

      Andersen, Therese (Master thesis, 2022)
      Skolen rommer et vidt mangfold av barn med svært ulik erfaringsbakgrunn. Dette fører til ulike forutsetninger for både læring og utvikling. Flere studier, blant annet ACE-studien (Adverse childhood experiences), viser at ...
    • Tverrfaglig arbeid i lærerutdanningene: En kvantitativ studie med hovedfokus på undervisningsfagene mat og helse og matematikk, samt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring 

      Broen, Hannah Borsodi (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne studien har vært å kartlegge status for tverrfaglighet blant lærerutdannere tilknyttet undervisningsfag (1.-10. trinn) i lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, samt få innsikt i ...
    • Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag 

      Heiberg, Kaja; Tollefsen, Stine Storstein (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ...