Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på?
Abstract
SammendragI vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig som dette er et interessant emne for oss. I tillegg til dette kommer vi også inn på hvor tilgjengelige bildebøkene er, og ser at dette har betydning for lærernes og elevenes møte med bildebøkene.
Problemstillingen vår er: Hva legger lærere i begynneropplæringen vekt på når de velger bildebøker til bruk i undervisningen?
Vi har valgt å lage tre forskningsspørsmål som har hjulpet oss på veien til å få svar på vår problemstilling. Det første spørsmålet er: hva er lærernes kriterier for valg av bildebøker? Her ser vi at bildene, målgruppen og relevans til undervisning blir særlig vektlagt. Videre ser vi på spørsmålet: hvordan bruker lærerne bildebøker i begynneropplæringen? Her ser vi at de vanligste formene er høytlesning og litterære samtaler. Det siste forskningsspørsmålet vårt er: hvorfor bruker lærerne bildebøker i begynneropplæringen? Her har de tre lærerne blant annet nevnt at boken egner seg godt til samtale og den er en god historieforteller.