Browsing Master's theses in Social Communication by Subject "VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310"
Now showing items 21-39 of 39
-
Klikk og journalistikk En komparativ analyse av tekstlige virkemidler på norske delenettsteder og nettaviser
(Master thesis, 2015)Norske medier strever for å holde på leserne og generere inntekter i et digitalt marked som stadig utvikler seg. Ettersom papiravisenes opplag reduseres, og annonseinntektene faller, tvinges mediehusene til å produsere ... -
Kommunikasjon i en pasientorganisasjon Om Psoriasis- og eksemforbundets kommunikasjonspraksis, i lys av ekspertenes vurderinger og medlemmenes forventninger
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er knyttet til kommunikasjon i en pasientorganisasjon, nærmere bestemt i Psoriasis- og eksemforbundet. Den studerer hvordan Psoriasis- og eksemforbundets kommunikasjonspraksis samsvarer med ... -
Kommunikasjonsstrategiske utfordringer innen non-profitt sektoren : stiftelsen Arkivet som case
(Master thesis, 2016)Denne avhandlingen belyser non-profitt organisasjoners kommunikasjon, sett i sammenheng med strategisk bruk av sosiale medier. Videre er Stiftelsen Arkivet brukt som case. Sosiale medier er et aktuelt område for hvordan ... -
Konstruksjonen av EØS i norske nettaviser
(Master thesis, 2016)Det europeiske økonomiske samarbeidsområde (EØS) er Norges tilknytning til EU. Avtalen som sikrer Norge deltakelse i EUs indre marked har vært og er fortsatt et debattert tema hvor det hersker motsetningsfylte meninger ... -
Mens debatten er en kamp, er dialogen et samarbeid : et studie av kommunikativ planlegging med planprosessen Endringer av reguleringsplaner i Sørlandsparken som case
(Master thesis, 2014)Komplekse samfunn har et økende behov for styring og planlegging av verdier og interesser. Årlig blir det utarbeidet mellom 2000 og 3000 reguleringsplaner som skal forme den fysiske delen av samfunnet vi lever i. Det ... -
Når det utenkelige rammer : en studie av krisekommunikasjon på Sørlandet
(Master thesis, 2014)I oppgave min har jeg hatt som hensikt å analysere og forklare betydningen av krisekommunikasjon- og beredskap i videregående skoler. For å belyse teorien i praksis har jeg anvendt et lokalt case som utgangspunkt for ... -
Nesten Helg fra live talkshow til blogg
(Master thesis, 2014)Med den teknologiske utviklingen vi gjennomgår i dag er det stadig nye muligheter for å spre informasjon og budskap. Denne oppgaven tar for seg hva som er hensiktsmessig og relevant for Abup å ta med seg i overføringen fra ... -
Nye medier, nye muligheter en 2-case studie av borgermedvirkning gjennom sosiale medier i kommunale planleggingsprosesser.
(Master thesis, 2014)Dagens mediebilde er i endring. Endret mediebruk hos befolkningen skaper for kommunene en utfordring med å finne nye måter å nå ut til befolkningen på. I oppgaven fokuserer jeg på de kommunikative utfordringer som kommuner ... -
Oppdragsfinansierte nyheter : tekstuelle utfordringer i møtet mellom oppdragsgivers forventninger til måloppnåelse og gjeldende journalistiske konvensjoner
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven belyser hvordan det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire må forholde seg til to ulike intensjoner i sin tekstpraksis. Deres overordnede mål er å skape et bedre omdømme for oppdragsgiver gjennom ... -
Samfunnsansvar i TINE En undersøkelse av virksomhetens forståelse og kommunikasjon av En undersøkelse av virksomhetens forståelse og kommunikasjon av emnet.
(Master thesis, 2015)(Konfidensiell til/confidential until 01.01.2021) -
Samfunnsansvar, veldedighet og omdømme : en studie av samfunnsansvar som veldedighet i Capgemini Norge
(Master thesis, 2016)I denne studien undersøkes det hva bedriftens samfunnsansvar er, og hvorfor Capgemini Norge engasjerer seg i bedriftens samfunnsansvar. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av sentral litteratur på fagområdene ... -
Stedsprofilering – Voksent verktøy, men forskning i tenårene.
(Master thesis, 2015)I denne studien undersøkes det hva som kjennetegner oppfattet stedsattraktivitet, fokus og perspektiv i det strategiske utgangspunktet for stedsprofilerende arbeid. Oppgaven tar for seg stedsprofilerende arbeid i tre ... -
Strategisk kommunikasjon i sosiale medier : en studie av NSBs dialogiske kommunikasjon på Facebook
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøkes det hvordan virksomheter kan bruke sosiale medier i sitt arbeid med strategisk kommunikasjon. For å finne ut av dette vil jeg se på hvordan NSB bruker dialogisk kommunikasjon på Facebook for ... -
To medieselskapers flørt med pressen En kritisk diskursanalyse av FINN og TV 2s identitet, makt og legitimitet uttrykt gjennom pressemeldinger
(Master thesis, 2015)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke det interessante spenningsfeltet mellom PR- og kommunikasjonsaktører ved å se på pressemeldingen som et kommunikasjonsverktøy mellom de to aktørene. Det undersøkes ved å ... -
Trolling eller seriøs debatt En innholdsanalyse av nettavisenes kommentarfelt med blikk på deres demokratiske verdi
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven er en innholdsanalyse av kommentarfeltene hos tre norske nettaviser. Målet med analysen er å supplere og videreføre undersøkelsene Marte Winsvold gjorde i artikkelen Deliberation, Competition, or Practice?: ... -
”Uforglemmelige øyeblikk skapes i naturen” En retorisk studie av Turistforeningens kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven undersøkes Turistforeningens (DNT) kommunikative praksiser på Facebook og Instagram i et retorisk perspektiv. Spørsmålene som søkes å besvares er følgende: Hva slags retoriske strategier preger ... -
Velkommen til Norge : en studie av Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest-Agders kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven undersøkes Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest- Agders kommunikative praksiser på Facebook med et fokus på retorisk og tematisk innhold. Spørsmålet som søkes å besvares er følgende: ... -
Å skape hjerterom og husrom gjennom retorikk- analyse av en rekrutteringskampanje i regi av Bufetat
(Master thesis, 2014)I denne studien ses det nærmere på Bufetat region Midt-Norges rekrutteringskampanje Fosterbarna. I kampanjen ble naturtro dukker plassert på bussholdeplasser i flere byer som et stunt. Dukkene hadde plakater rundt halsen ...