Nye medier, nye muligheter en 2-case studie av borgermedvirkning gjennom sosiale medier i kommunale planleggingsprosesser.
Abstract
Dagens mediebilde er i endring. Endret mediebruk hos befolkningen skaper for kommunene
en utfordring med å finne nye måter å nå ut til befolkningen på. I oppgaven fokuserer jeg på
de kommunikative utfordringer som kommuner har ved gjennomføring av offentlige
planleggingsprosesser. Problemstillingen lyder: På hvilke måter kan man bruke sosiale
medier til å fremme borgermedvirkning i kommunale planleggingsprosesser?
Jeg analyserer avsenderperspektivet til to norske kommuner, Arendal og Tønsberg, som har
brukt henholdsvis Facebook og Instagram til borgermedvirkning i en planleggingsprosess.
Det teoretiske utgangspunktet for oppgaven er medvirkningsteori (Arnstein og Davidson),
kommunikativ handling (Habermas), planleggingsteori (Habermas, Pløger, Healy og Amdam
m.fl.) og studier om tekniske muligheter og sosiologiske mekanismer i sosiale medier
(Enjolras m.fl. og Ihlebæk m.fl.).
Målet med oppgaven er todelt. Jeg ønsker å gi kommuner som vurderer å bruke sosiale
medier til medvirkning i planleggingsprosesser et rammeverk for hvordan man kan bygge opp
en god strategi for prosessen. I tillegg ønsker jeg en drøftelse av hvordan man kan anvende
sosiale medier til en mer kommunikativ planleggingsprosess. I analysen har jeg vurdert
tiltakene som kommunene har gjort, og drøfter hvorvidt disse oppnår målene som er satt for
prosjektene, eller eventuelt hvordan det kan gjøres.
Jeg konkluderer med en mal for hvilke sosiale medier som fungerer best i ulike situasjoner
ved hjelp av fire spørsmål om mål, målgruppe, mediets tekniske muligheter og tilgjengelige
ressurser. I tillegg til malen kommer jeg med noen videre tilpasningsmuligheter som kan
brukes til å justere prosjektet ytterligere til den konkrete kommunikasjonssituasjonen.
Tilpasningsmulighetene er å bruke et støttemedium til hovedmediet, å samarbeide med en
annen aktør, å bruke betalt markedsføring i filtrerte sosiale medier eller å jobbe sammen på
tvers av avdelinger i kommunen. Malen er basert på teori og statistikk om tekniske muligheter
og brukervaner i sosiale medier og analysen av de to casene.
Del to av konklusjonen dreier seg om kommunikativ planlegging. Prosjektene i Arendal og
Tønsberg bærer fremdeles preg av en instrumentell planleggingstankegang. Det skapes nye
plattformer og det åpnes opp for innspill og mer mobilisering av befolkningen, men
kommunene greier ikke å skape en toveiskommunikasjon. Et neste skritt vil være å
videreutvikle dialogen til å bli en reell dialog der argumenter kan bli testet, slik at man skaper
ny kunnskap til prosessen. Selv om man ikke oppnår Habermas sitt mål om konsensus, så bidrar dialogen også til å skape en større aksept hos deltakerne for det endelige utfallet av
planleggingsprosessen. Viljen er tilstede men det krever ressurser til å skape en god
dialogkultur for en mer kommunikativ planleggingsprosess.
Description
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2014