Oppdragsfinansierte nyheter : tekstuelle utfordringer i møtet mellom oppdragsgivers forventninger til måloppnåelse og gjeldende journalistiske konvensjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139436Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven belyser hvordan det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire må
forholde seg til to ulike intensjoner i sin tekstpraksis. Deres overordnede mål er å skape et
bedre omdømme for oppdragsgiver gjennom redaksjonell omtale. For å få tekstene plassert i
ulike medier er de avhengig av at mediene står inne for tekstene som journalistiske produkter.
Denne oppgaven analyserer hvilke retoriske virkemidler nyhetsbyrået Newswire benytter seg
av i sine tekster for å oppnå intensjonen om å skape troverdighet for oppdragsgiver, samt
hvilke journalistiske virkemidler de benytter seg av for å oppnå intensjonen om å få sakene
sine inn i mediene. Videre tar den for seg hvordan Newswire balanserer retoriske virkemidler
med journalistiske kriterier for å oppnå høyest mulig troverdighet for oppdragsgiver, hvilke
tekstuelle utfordringer som foreligger, samt i hvilken grad bruken av journalistiske kriterier
påvirker budskapet og dermed oppdragsgivers troverdighet. Metodisk har jeg gjennomført en
tekstanalyse av tre tekster som Newswire har produsert. Jeg har også foretatt en test av
funnene fra tekstanalysen ved hjelp av kvalitative resepsjonsintervjuer med relevante lesere.
Funnene fra oppgaven belyser hvilke konkrete tekstuelle utfordringer som oppstår i møtet
mellom to ulike intensjoner, og bidrar dermed til å gi en faglig bevisstgjøring av
tekstpraksisen til et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå.
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetetet i Agder 2013