Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovde, Cecilie
dc.date.accessioned2013-10-01T10:45:44Z
dc.date.available2013-10-01T10:45:44Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139436
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser hvordan det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire må forholde seg til to ulike intensjoner i sin tekstpraksis. Deres overordnede mål er å skape et bedre omdømme for oppdragsgiver gjennom redaksjonell omtale. For å få tekstene plassert i ulike medier er de avhengig av at mediene står inne for tekstene som journalistiske produkter. Denne oppgaven analyserer hvilke retoriske virkemidler nyhetsbyrået Newswire benytter seg av i sine tekster for å oppnå intensjonen om å skape troverdighet for oppdragsgiver, samt hvilke journalistiske virkemidler de benytter seg av for å oppnå intensjonen om å få sakene sine inn i mediene. Videre tar den for seg hvordan Newswire balanserer retoriske virkemidler med journalistiske kriterier for å oppnå høyest mulig troverdighet for oppdragsgiver, hvilke tekstuelle utfordringer som foreligger, samt i hvilken grad bruken av journalistiske kriterier påvirker budskapet og dermed oppdragsgivers troverdighet. Metodisk har jeg gjennomført en tekstanalyse av tre tekster som Newswire har produsert. Jeg har også foretatt en test av funnene fra tekstanalysen ved hjelp av kvalitative resepsjonsintervjuer med relevante lesere. Funnene fra oppgaven belyser hvilke konkrete tekstuelle utfordringer som oppstår i møtet mellom to ulike intensjoner, og bidrar dermed til å gi en faglig bevisstgjøring av tekstpraksisen til et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.titleOppdragsfinansierte nyheter : tekstuelle utfordringer i møtet mellom oppdragsgivers forventninger til måloppnåelse og gjeldende journalistiske konvensjonerno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310no_NO
dc.source.pagenumber103 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel