To medieselskapers flørt med pressen En kritisk diskursanalyse av FINN og TV 2s identitet, makt og legitimitet uttrykt gjennom pressemeldinger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299492Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke det interessante spenningsfeltet
mellom PR- og kommunikasjonsaktører ved å se på pressemeldingen som et kommunikasjonsverktøy
mellom de to aktørene. Det undersøkes ved å se hvordan medieselskapene
FINN og TV 2 benytter pressemeldinger for å presentere en bestemt identitet,
hvordan pressemeldingene kan brukes for å legitimere selskapene og hva det forteller
om selskapenes makt. Norman Faircloughs (2003; 2015) kritiske diskursanalyse danner
rammeverket for oppgaven som analyserer diskursene i pressemeldingene på
tekstnivå, som diskursiv praksis, og som sosial praksis. Tekstene ses som representasjoner
av sosiale strukturer i samfunnet.
Den teoretiske bakgrunnen er sammensatt. Den består av refleksjoner rundt
PR- og kommunikasjonsbransjen og mediebransjen, og forholdet mellom dem. Det
redegjøres i tillegg for den kritiske diskursanalysens teoretiske bakteppe, pressemeldingen
som kommunikasjonsverktøy, og definisjoner av kjernebegrepene identitet,
makt og legitimitet.
Analysen viser at FINN og TV 2 konstruerer en bestemt identitet ved å benytte
blant annet journalistiske virkemidler, forenklinger, resultatfokus, pronomen, intertekstualitet
og presupposisjoner i pressemeldingene. Selskapenes koblinger til mediebransjen
påvirker identitetsfremstillingene ved at de er kjent med medienes logikk,
benytter mediespesifikke presupposisjoner, og refererer til mediebransjens utfordringer.
Pressemeldingene kan legitimere selskapene ved å benytte pressemeldingsjangeren
som hviler på informative og promoterende diskurser, og ved å opptre som autoritative
gjennom blant annet faktafokus og ekspertuttalelser. Analysen viser at til syvende
og sist er det mottakerne som bedømmer selskapenes legitimitet. Selskapenes legitimeringsprosesser
kan styrke maktposisjonen ved å benytte diskursenes makt til å definere
hva som er viktig for bransjene, dersom redaksjonene tillater det.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2015