Velkommen til Norge : en studie av Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest-Agders kommunikasjon i sosiale medier
Abstract
I denne oppgaven undersøkes Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest-
Agders kommunikative praksiser på Facebook med et fokus på retorisk og tematisk innhold.
Spørsmålet som søkes å besvares er følgende: Hvordan bruker frivillige hjelpeorganisasjoner
sosiale medier til å kommunisere en vanskelig og omfattende flyktningsituasjon for å prøve å
fremme et frivillig engasjement?
Til grunn for oppgaven ligger teorier om sosiale medier og moderne retorikk. Studien har en
kvalitativ innretning og benytter en triangulering av metodene tekstanalyse og kvalitative
intervjuer. I tekstanalysen undersøkes innlegg på facebookgruppene til Refugees Welcome to
Norway og Vest-Agder. Her vil det redegjøres for den retoriske situasjonen, kairos og aptum,
og hvordan appellformene logos, ethos og pathos kommer til syne. Etter den retoriske
analysen av facebookgruppene ønsker jeg å foreta en tematisk innholdsanalyse der jeg vil
trekke frem sosial mobilisering, slik det blir forstått i et utviklingsperspektiv. Jeg vil se på
ulike fremstillingsmåter på facebookgruppene og hva det potensielt kan gjøre med
mottakernes engasjement. Jeg velger således å gå fra et retorisk blikk til et mer overordnet
utviklingsperspektiv i analysen for å få en utfyllende besvarelse på problemstillingen. De
kvalitative intervjuene supplerer med informasjon om organisasjonenes kommunikasjon,
strategier og intensjoner, i tillegg til erfaringer knyttet opp mot dette. En tanke med oppgaven
er at analysen skal gjøre mottaker litt mer bevisst på hvordan frivillige hjelpeorganisasjoner
kommuniserer i sosiale medier, hvordan engasjement rundt frivillig arbeid skapes og hvordan
vi representerer de menneskene vi hjelper.
Description
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016