Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHomane, Ida Martine
dc.date.accessioned2016-09-30T09:10:54Z
dc.date.available2016-09-30T09:10:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412167
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven undersøkes Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest- Agders kommunikative praksiser på Facebook med et fokus på retorisk og tematisk innhold. Spørsmålet som søkes å besvares er følgende: Hvordan bruker frivillige hjelpeorganisasjoner sosiale medier til å kommunisere en vanskelig og omfattende flyktningsituasjon for å prøve å fremme et frivillig engasjement? Til grunn for oppgaven ligger teorier om sosiale medier og moderne retorikk. Studien har en kvalitativ innretning og benytter en triangulering av metodene tekstanalyse og kvalitative intervjuer. I tekstanalysen undersøkes innlegg på facebookgruppene til Refugees Welcome to Norway og Vest-Agder. Her vil det redegjøres for den retoriske situasjonen, kairos og aptum, og hvordan appellformene logos, ethos og pathos kommer til syne. Etter den retoriske analysen av facebookgruppene ønsker jeg å foreta en tematisk innholdsanalyse der jeg vil trekke frem sosial mobilisering, slik det blir forstått i et utviklingsperspektiv. Jeg vil se på ulike fremstillingsmåter på facebookgruppene og hva det potensielt kan gjøre med mottakernes engasjement. Jeg velger således å gå fra et retorisk blikk til et mer overordnet utviklingsperspektiv i analysen for å få en utfyllende besvarelse på problemstillingen. De kvalitative intervjuene supplerer med informasjon om organisasjonenes kommunikasjon, strategier og intensjoner, i tillegg til erfaringer knyttet opp mot dette. En tanke med oppgaven er at analysen skal gjøre mottaker litt mer bevisst på hvordan frivillige hjelpeorganisasjoner kommuniserer i sosiale medier, hvordan engasjement rundt frivillig arbeid skapes og hvordan vi representerer de menneskene vi hjelper.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.subjectfrivillige hjelpeorganisasjonernb_NO
dc.subjectfrivillig engasjementnb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleVelkommen til Norge : en studie av Refugees Welcome to Norway og Refugees Welcome to Vest-Agders kommunikasjon i sosiale mediernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumberIII, 83 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel