Samfunnsansvar, veldedighet og omdømme : en studie av samfunnsansvar som veldedighet i Capgemini Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412194Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøkes det hva bedriftens samfunnsansvar er, og hvorfor Capgemini
Norge engasjerer seg i bedriftens samfunnsansvar. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet
meg av sentral litteratur på fagområdene samfunnsansvar, veldedighet, strategisk
samfunnsansvar og omdømme. Spesielt sentral i samfunnsansvarsdebatten står økonomen
Archie B. Carroll og hans forklaring på hva bedrifters samfunnsansvar innebærer. Om
samfunnsansvar i Norge baserer oppgaven seg i stor grad på perspektivene til Ditlev-
Simonsen og Midttun (2010). Teoriene som presenteres er ment å brukes til å få i gang en
fruktbar diskusjon av problemstillingen for denne oppgaven.
Datamaterialet er innsamlet ved hjelp av ni kvalitative intervjuer med både nåværende og
tidligere ansatte i Capgemini Norge. I tillegg inngår intervju av en ansatt ved en kundebedrift
av Capgemini Norge i materialet. Ved siden av intervjuene fungerer også bedriftens
strategidokument for samfunnsansvar som datamateriale for denne oppgaven. Analysen av
empirien er delt inn i de tre ulike delene samfunnsansvar, veldedighet og strategi og
omdømme. Den samme inndelingen finner man igjen i teorikapittelet.
Resultatene av studien viser at Capgemini Norge valgte et veldedighetsprosjekt for bedriftens
samfunnsansvar, fordi innholdet i programmet til Nanhi Kali i stor grad samsvarte med hva
bedriftens overordnede strategi er. I tillegg uttrykker de et genuint ønske om å bidra til en
bærekraftig utvikling i samfunnene de opererer i. Bedriften opplever dette som noe alle
bedrifter burde gjøre. Samfunnsansvar definerer de dermed som veldedighet.
Studien viser også at eksternt omdømme ikke er særlig relevant for hvorfor bedriften driver
samfunnsansvar, noe som avviker fra de fleste andre kjente forskningsresultater. Derimot
fremstår Capgemini Norge sitt arbeid med Nanhi Kali prosjektet som svært formålstjenlig i å
styrke det interne omdømmet og bedriftskulturen til selskapet. Bedriftens samfunnsansvar
står som et eksempel på hva de ansatte klarer å utrette sammen. Dermed skapes en
bedriftskultur som de ansatte ønsker å være en del av, samtidig som tilhørigheten til bedriften
og teamfølelsen styrkes. Dette fremstår som et av hovedformålene til at bedriften driver
samfunnsansvar, både i strategidokumentet til bedriftens samfunnsansvar og gjennom
intervjuene.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016