Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorZimmer, Nina
dc.date.accessioned2016-09-30T10:07:22Z
dc.date.available2016-09-30T10:07:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412194
dc.descriptionMasteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016nb_NO
dc.description.abstractI denne studien undersøkes det hva bedriftens samfunnsansvar er, og hvorfor Capgemini Norge engasjerer seg i bedriftens samfunnsansvar. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av sentral litteratur på fagområdene samfunnsansvar, veldedighet, strategisk samfunnsansvar og omdømme. Spesielt sentral i samfunnsansvarsdebatten står økonomen Archie B. Carroll og hans forklaring på hva bedrifters samfunnsansvar innebærer. Om samfunnsansvar i Norge baserer oppgaven seg i stor grad på perspektivene til Ditlev- Simonsen og Midttun (2010). Teoriene som presenteres er ment å brukes til å få i gang en fruktbar diskusjon av problemstillingen for denne oppgaven. Datamaterialet er innsamlet ved hjelp av ni kvalitative intervjuer med både nåværende og tidligere ansatte i Capgemini Norge. I tillegg inngår intervju av en ansatt ved en kundebedrift av Capgemini Norge i materialet. Ved siden av intervjuene fungerer også bedriftens strategidokument for samfunnsansvar som datamateriale for denne oppgaven. Analysen av empirien er delt inn i de tre ulike delene samfunnsansvar, veldedighet og strategi og omdømme. Den samme inndelingen finner man igjen i teorikapittelet. Resultatene av studien viser at Capgemini Norge valgte et veldedighetsprosjekt for bedriftens samfunnsansvar, fordi innholdet i programmet til Nanhi Kali i stor grad samsvarte med hva bedriftens overordnede strategi er. I tillegg uttrykker de et genuint ønske om å bidra til en bærekraftig utvikling i samfunnene de opererer i. Bedriften opplever dette som noe alle bedrifter burde gjøre. Samfunnsansvar definerer de dermed som veldedighet. Studien viser også at eksternt omdømme ikke er særlig relevant for hvorfor bedriften driver samfunnsansvar, noe som avviker fra de fleste andre kjente forskningsresultater. Derimot fremstår Capgemini Norge sitt arbeid med Nanhi Kali prosjektet som svært formålstjenlig i å styrke det interne omdømmet og bedriftskulturen til selskapet. Bedriftens samfunnsansvar står som et eksempel på hva de ansatte klarer å utrette sammen. Dermed skapes en bedriftskultur som de ansatte ønsker å være en del av, samtidig som tilhørigheten til bedriften og teamfølelsen styrkes. Dette fremstår som et av hovedformålene til at bedriften driver samfunnsansvar, både i strategidokumentet til bedriftens samfunnsansvar og gjennom intervjuene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subjectsamfunnsansvarnb_NO
dc.subjectbedrifternb_NO
dc.subject.classificationKOM500
dc.titleSamfunnsansvar, veldedighet og omdømme : en studie av samfunnsansvar som veldedighet i Capgemini Norgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310nb_NO
dc.source.pagenumberVI, 90 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel