Kommunikasjonsstrategiske utfordringer innen non-profitt sektoren : stiftelsen Arkivet som case
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412192Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne avhandlingen belyser non-profitt organisasjoners kommunikasjon, sett i sammenheng
med strategisk bruk av sosiale medier. Videre er Stiftelsen Arkivet brukt som case. Sosiale
medier er et aktuelt område for hvordan organisasjoner kan bruke dette i sin markedsføring.
Målet for avhandlingen er å belyse hvilke utfordringer som fremkommer ved bruken av
sosiale medier strategisk for non-profitt organisasjoner. I lys av dette er det foretatt intervjuer
ved ansatte hos Stiftelsen Arkivet. Det er også gjort en kort innholdsanalyse av Facebook
siden deres. Tidligere forskning på området, og teori om strategisk kommunikasjon er anvendt
for å gi en bredere forståelse av hvordan organisasjoner kan benytte seg strategisk av sosiale
medier. Samtidig gir det også et innblikk for hvordan non-profitt organisasjoner har arbeidet
med dette.
Resultatene fra denne studien viser hvilke utfordringer non-profitt organisasjoner står overfor
ved strategisk bruk av sosiale medier. Veien fra enveiskommunikasjon til
toveiskommunikasjon er en utfordring, og flere non-profitt organisasjoner sliter med å finne
en løsning. Det samme gjelder for strategisk planlegging. Samtidig er ressurser en annen
utfordring som påvirker de ovennevnte. Strategisk bruk av sosiale medier er svært relevant i
dagens samfunn, dermed er det vesentlig å rette søkelyset på hvilke utfordringer som også kan
knyttes opp mot dette.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2016