Klikk og journalistikk En komparativ analyse av tekstlige virkemidler på norske delenettsteder og nettaviser
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299500Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norske medier strever for å holde på leserne og generere inntekter i et digitalt marked som
stadig utvikler seg. Ettersom papiravisenes opplag reduseres, og annonseinntektene faller,
tvinges mediehusene til å produsere nye tjenester og produkter. I flere redaksjoner later
løsningen til å være optimalisering av digitalt innhold for å generere flest mulig
annonsevisninger. Denne typen digital journalistikk kalles gjerne klikkjournalistikk. Slike
teksters livssyklus bestemmes gjerne av deling i sosiale medier, men har ofte sitt utspring i
såkalte delenettsteder.
Denne oppgaven forsøker å identifisere visuelle og språklige kjennetegn ved
klikkjournalistikk på frontsidene til norske delenettsteder. Deretter undersøker jeg om disse
kjennetegnene gjenfinnes på frontsidene til tradisjonelle nettaviser. Datamaterialet består av
50 tekster fra fem delenettsteder – og 120 tekster fra seks tradisjonelle nettaviser. Oppgaven
er en sosialsemiotisk diskursanalyse, og analyseapparatet er bygget rundt Michael Hallidays
tre meningsdimensjoner; den ideasjonelle, den mellompersonlige og den tekstuelle.
Avhandlingen er skrevet for å gi leseren en bedre forståelse for hva klikkjournalistikk egentlig
er, samtidig som jeg forsøker å plassere delenettstedene i en større kontekst.
Beskrivelse
Masteroppgave samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder, 2015