• Ballspillundervisningen i kroppsøvingsfaget på mellomtrinnet. 

      Bustgaard, Fredrik; Karlsen, Fredrik (Master thesis, 2023)
      Opp gjennom årene har ballspill tatt opp ulik plass i kroppsøvingsundervisningen og læreplaner. Ballspill er den aktiviteten elever opplever som mest gjentagende og dominerende aktiviteten i faget (Moen et al., 2018). I ...
    • Ballspillundervisningen i kroppsøvingsfaget på mellomtrinnet. 

      Bustgaard, Fredrik; Karlsen, Fredrik (Master thesis, 2023)
      Opp gjennom årene har ballspill tatt opp ulik plass i kroppsøvingsundervisningen og læreplaner. Det viser til at ballspill i kroppsøvingsfaget er blitt opplevd som den mest dominerende og gjentagende aktiviteten som elevene ...
    • Begrepslæring for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser i begynneropplæringen 

      Nyhus, Marthine Braathen (Master thesis, 2023)
      Mangfoldet av seksåringer møter skolen med ulike forutsetninger og kunnskaper. Barn er sårbare mellom overgangen fra barnehage til skole, og de har behov for pedagoger som møter hver enkelt elev med et miljø som gir rom ...
    • Bildebokas potensial i begynneropplæringen 

      Latic, Elma (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne masteroppgaven er bildebokas potensial i begynneropplæringen. Oppgaven er bygget på en analyse av bildeboka Dragen (2018) med formål å undersøke hvordan boka formidler utfordrende tematikk. Det komplekse ...
    • Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på? 

      Johansen, Silje; Noraberg, Martine Fraas (Master thesis, 2023)
      Sammendrag I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig ...
    • Bildebøker i begynneropplæringen: Hva legger lærere vekt på? 

      Noraberg, Martine Fraas; Johansen, Silje (Master thesis, 2023)
      I vårt masterprosjekt har vi intervjuet tre læreres valg og bruk av bildebøker, hvor alle jobber i begynneropplæringen. Vi opplever at det trengs mer forskning på dette feltet og ønsker derfor å bidra, samtidig som dette ...
    • Bildebøker og følelser Førsteklassingens resepsjon av følelser i bildebøkene Ikke! og Ulf er uvel 

      Helleren, Emma Koskela; Lindeland, Siri Homme (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan bildebøker kan hjelpe elever med å samtale om vanskelige følelser. For å forske på dette valgte vi ut to bildebøker som formidler følelser på helt ulike ...
    • Bildebøker og følelser Førsteklassingens resepsjon av følelser i bildebøkene Ikke! og Ulf er uvel 

      Helleren, Emma Koskela; Lindeland, Siri Homme (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan bildebøker kan hjelpe elever med å samtale om vanskelige følelser. For å forske på dette valgte vi ut to bildebøker som formidler følelser på helt ulike ...
    • Bildebøker som verktøy for tilegning av interkulturell kompetanse 

      Bilden, Ann Helen (Master thesis, 2023)
      I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt om utvalgte bildebøker på småskoletrinnet, kan fungere som en inngang til interkulturell kompetanse. Bildebøkene det er blitt tatt utgangspunkt i er: Sitronlimonaden, Mine to ...
    • Bruk av musikk i spesialpedagogisk leseundervisning 

      Inger Sofie Klokkhammer Jørgensen (Master thesis, 2022)
      Lese- og skriveferdigheter er viktig kompetanse å ha for å fungere i det norske kunnskapssamfunnet. På tross av dette går flere ut av grunnskolen uten de nødvendige ferdighetene for å fungere i videreutdanning, arbeidslivet ...
    • "De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til" 

      Henriksen, Silje Fjellhøi; Thorsnæs, Edina (Master thesis, 2022)
      Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ...
    • «De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til» 

      Thorsnæs, Edina; Henriksen, Silje Fjellhøi (Master thesis, 2022)
      Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ...
    • Den mangfoldige kroppen 

      Nødland, Kristina Vigre (Master thesis, 2022)
      Jeg har undersøkt hvordan Anna Fiskes fagbildebøker for barn fremstiller kropp. I oppgaven har jeg valgt å analysere tre av bøkene hennes, Alle har en bakside (2014), Oldemor (2016) og Hvordan lager man en baby? (2019), ...
    • Den viktige begynneropplæringen 

      Jortveit, Åse Lene (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: På hvilken måte har den teoretiske og metodiske utviklingen i leseopplæringen kommet til syne i læreplanene og abc-bøkene i løpet av de siste 50-årene? Den teoretiske ...
    • «Det er jo ikke nødvendigvis slik at hvis du er overvektig er du mindre fri i gymmen». 

      Slettene, Marie (Master thesis, 2022)
      Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere opplever overvektige elever i kroppsøvingsfaget, med et særlig fokus på tilrettelegging og hvilket synspunkt læreren har til elever med overvekt i faget. Studien har ...
    • "Det tok bare litt tid før jeg lærte" En studie av fremstillinger av vold mot barn i norsk barnelitteratur. 

      Nygaard, Karen (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan Lydighetsprøven og Leo og Mei fremstiller voldt mot barn, og hvordan man kan bruke slike bøker i klasserommet (Nygaard, 2021, s. 2). Prosjektet tar først for seg litt av ...
    • Elevene skal utforske egen identitet og selvbilde, lære å bruke helse som ressurs og tenke kritisk - hva betyr dette for kroppsøvingslæreren? 

      Myhra, Ane; Franck, Line (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven er ny læreplan i kroppsøving fra 2020. Læreplanen tydeliggjør at lærerens undervisning skal legge til rette for at elevene får utforske eget selvbilde og egen identitet. Samtidig legger ...
    • Elevene var veldig motiverte, også var de med hele tiden 

      Bentsen Berge, Katrine; Stensvåg Bunes, Line (Master thesis, 2022)
      Samfunnet blir stadig mer digitalt, og skolen må følge med i utviklingen. I denne sammenheng trengs det undervisningsmetoder som er i tråd med denne utviklingen, og som viser mulighetene som finnes. Hensikten med denne ...
    • Elevers samarbeid i møtet med brøk 

      Meurs, Matthijs Gerard Derk van (Master thesis, 2023)
      Diskusjoner i klasserommet er en stor del av mange undervisningsøkter, og et tema som har mange aspekter til seg som fortsatt ikke er utforsket eller jobbet med. Dette studiet ser derfor på hvordan en elevsamtale er bygget ...
    • Elevmedvirkning i kroppsøvingsfaget 

      Cederstrøm, Linn Synnøve; Hansen, Ida Amalie (Master thesis, 2022)
      Bakgrunnen for oppgaven er forskning som viser at det patogene helseperspektivet hvor fysisk aktivitet og helse blir vektlagt, står sterkt i kroppsøvingsundervisningen (Mong, 2019; Quennerstedt, 2006, 2019a). Vi ønsker å ...