Master's theses in Education: Nye registreringer
Viser treff 161-180 av 208
-
Jeg vil, jeg vil, men får jeg slippe til? : en studie av frafall i videregående opplæring med fokus på avbruddsprosessen til ungdom som opplevde avbrudd i fagopplæringen etter videregående trinn 2
(Master thesis, 2012)Frafall i videregående opplæring har vært stort i mange år, særlig innen yrkesfaglige utdanningsprogram. Samtidig medfører frafall betydelige, negative konsekvenser både for enkeltpersoner og samfunnet forøvrig. Avbrudd ... -
"Dette har ingen spurt oss om før" : en studie på læringsmiljø, sett fra elevperspektiv
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg læringsmiljø og elevperspektiv på dette. Gjennom metoden fokusgrupper har elever ved en ungdomsskole blitt intervjuet om eget læringsmiljø. Elevperspektivet har så blitt sammenliknet med teori ... -
Kaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD)
(Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk ... -
Lærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)I dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert ... -
Lærernes vurdering - et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende?
(Master thesis, 2012)Lærernes vurdering – et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende? er en kvalitativ studie av tre lærere om deres erfaring med vurdering av egen praksis. Jeg forstår lærernes vurdering av egen praksis som en ... -
"Nå er jeg ikke bare en boms, jeg er en boms med et formål" : Axel Honneths teori om anerkjennelse som motivasjon til selvrealisering blant hjemløse og sosialt utsatte
(Master thesis, 2012)This text is an ethnographic study of recognition as motivation to self-realization among the homeless and socially vulnerable. It is based on Axel Honneth's theory of recognition, where an interaction in the recognition ... -
"De positive foreldrene sier unnskyld" : en kritisk studie av skole-hjemsamarbeid basert på delerav Michel Foucaults maktanalyse med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kritisk studie av ”skole- hjemsamarbeid” basert på deler av Michel Foucaults maktanalyse, med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering. Dominant styring innebærer at A ... -
Sosial læring i videregående skole : en kvalitativ undersøkelse av hva lærerne gjør når elevergjennom sine handlinger bryter med gjeldende normer og regler
(Master thesis, 2011)Gjennom kunnskapsløftet fikk vi nye, målstyrte læreplaner i alle fag, men den generelle delen av læreplanen fra 1997 ble stående med sin beskrivelse av menneskenes ulike sider og hvordan sosial og faglig læring skal gå ... -
Den triadisk resiproke modell : motivasjonsfaktorer for frivillig arbeid
(Master thesis, 2011)Intensjonen med oppgaven var todelt hvorav den andre delen beror på den første. Den første delen bestod i å finne ulike motivasjonsfaktorer som ligger til grunn for å gjøre et vedvarende frivillig arbeid. Den andre delen ... -
En lærende organisasjon innenfor olje- og gass industrien : en undersøkelse av de ansattes opplevelse ved NOV Training
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er utformet med mål om å belyse i hvilken grad de ansatte ved NOV Training opplever sin arbeidsplass som en lærende organisasjon. Bakgrunnen for denne tilnærmingen er ønsket om å løfte frem forhold som er ... -
" En god start på skoledagen" : en kvantitativ undersøkelse av morgenrutiner i syv europeiske land med vekt på norske forhold
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Skolebarn starter dagen forskjellig i forhold til hvor aktive de er på skoleveien, hvor mye de sover og hvilke måltidsrutiner de har. I det europeiske folkehelseprosjektet, ENERGY, er barn i syv land i Europa ... -
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Fra medbevegelse til medfølelse : subjektivitetsdannelsens kroppslige fundament og dens etiske dimensjon i tidlig barndom i lys av Maurice Merleau-Ponty- med mulige pedagogiske implikasjoner
(Master thesis, 2011)Målet med denne teoretiske undersøkelsen er å forstå dannelsesprosessens kroppslige fundament i tidlig barndom – med særskilt henblikk på individets etiske disposisjoner. Ved hjelp av kroppslighetsteori i en fenomenologisk ... -
Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse
(Master thesis, 2010)Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre ... -
Aksjonsforskning som refleksjonsgrunnlag for leseopplæringen i første klasse : hvordan kan tidlig intervensjon forebygge lesevansker?
(Master thesis, 2010)Det er veldokumentert at barn med svake språklige forkunnskaper er særlig utsatt for å flate ut i leseutviklingen og dermed senere risikerer å bli utdifferensiert i opplæringen. Tidlig innsats i forhold til leseopplæringen ... -
Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet ... -
Dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning : en teoretisk analyse av det dannelsesteoretiske og det sosiokulturelle perspektivet
(Master thesis, 2010)Oppgavens problemstilling: Hva er dialogens plass i aktuelle teorier om undervisning? Oppgavens overordnede formål er å avdekke dialogens plass i to aktuelle teorier om undervisning, innenfor det skandinaviske fagfeltet. ... -
Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring
(Master thesis, 2010)Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader ... -
Er det forskjell blant 9. og 10. klasseelever for elever som har og elever som ikke har lese- og skrivevansker, matematikkvansker og atferd og kosthold?
(Master thesis, 2010)I lys av Kunnskapsløftet (K-06), læreplanen, som ble igangsatt høsten 2006 ønsket en å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. De grunnleggende ferdighetene i grunnskolen er blant annet lese- og skriving og matematikk. ... -
Kreative prosesser i entreprenørskapsprogrammer
(Master thesis, 2010)Kreativitet og entreprenørskap har kommet i fokus i utdanningssektoren de siste årene og ulike pedagogiske programmer er lansert for å fremme kreativitet og nyskaping i skolen (Kunnskapsdepartementet, 2009). Bakgrunnen ...