• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD)

Haugesten, Monica Lorentsen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masteroppgave+innlevering monica haugsten.pdf (623.7Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139176
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Målet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av

tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye

familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk arbeid er det et spesifikt ønske å gi

bedre innsikt i hverdagslige konsekvenser ved diagnosen Reactive Attachment Disorder,

(RAD).

Forskning indikerer at forstyrrelse i tilknytningsoppbygningen i de tidlige barneår, er

av livsviktig betydning og vil kunne prege og styre kvaliteten på barnets liv. Resultater i

undersøkelsen synes å peke i samme retning. Selv om alle barna i dag har trygge og

tilsynelatende gode hjem, ser det ut til at angst, aggresjon og avvisning overtar hverdagen.

Barnas emosjonelle forstyrrelse synes å hindre dem i forhold til sunn tilknytning. Dette

forringer blant annet deres sosiale liv. Foreldre og søsken synes, som en direkte konsekvens,

også å være berørt, både når det gjelder tap av venner, nedstemthet og svekket livskvalitet. I

tillegg er alle familiene bekymret for framtiden, både for barnet og for sin egen.

Samtidig synes det vanskelig for offentlige hjelpeinstanser å være disse familiene til

hjelp. Det er derfor et mål at dette studiet skal kunne gi bedre innsikt i familienes

problematikk når offentlige hjelpeinstanser er i møte med familier som har slike utfordringer,

et møte som familiene ofte har opplevd som en dårlig og vond erfaring.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012
Utgiver
Universitetet i Agder; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit