Master's theses in Education
Recent Submissions
-
´´Ta ansvar selv og føle at du er en del av det.´´ En kvalitativ case-studie av lærerens opplevelser om deres rolle i skolens utviklingsarbeid på en sosial-medisinks institusjonsskole (SMI)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som et utgangspunkt å synliggjøre lærer-sentrert perspektiv om skoleutviklingsarbeid i en sosial-medisinsk institusjonsskole (SMI) i Norge. Problemstillingen i studien er: Hvordan opplever lærere ... -
Skolevegrings ståsted og hovedtendenser i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har det blitt forsket på skolevegrings ståsted i det norske samfunnet. Dette innebærer å forta undersøkelser på hva fenomenet dreier seg om. På samme tid har også statistikk fra de siste årene blitt ... -
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Grunnleggende ferdigheter mellom teori og praksis: For voksne innvandrere med liten eller ingen skolegang
(Master thesis, 2023)Norge har blitt et heterogent samfunn som består av folk som kommer fra forskjellige sosiale og kulturelle bakgrunner. Denne oppgaven beskriver et prosjekt som utforsker grunnleggende ferdigheter i språkopplæring for voksne ... -
Interdisciplinarity in Teacher Education: A mixed-methods study exploring prospective teachers' perceptions and experiences with interdisciplinarity.
(Master thesis, 2023)This thesis takes a mixed-methods approach to hear how prospective teachers understand and experience interdisciplinarity in their teacher education. Interdisciplinarity is a resurgent phenomenon in education, with society ... -
Opplæring i bedrift – en relasjon mellom læring, samspill og praktiske arbeidsoppgaver
(Master thesis, 2022)Fag- og yrkesopplæringen i Norge bygger på den klassiske lærlingetradisjonen, der arbeidsgiverne står for en del av opplæringen. Lærebedriftene er dermed en sentral utdanningsaktør og opplæringssted for de som går i lære. ... -
Betydningen av filosofiske samtaler i klasserommet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til å belyse hvordan filosofiske samtaler i klasserommet kan fungere som et pedagogisk arbeid, for å realisere undersøkende samtaler med et danningspotensial. Gjennom ... -
Den selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev: En kvalitativ tilnærming til lærlinger i yrkesfag sett i lys av autonomi, kompetanse, tilhørighet og forventning
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker fire lærlingers subjektive opplevelse av de psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet i yrket. Den tar også for seg organisatorisk sosialisering fra lærlingenes ... -
Om å gripe og å begripe
(Master thesis, 2022)Innenfor restaurant- og matfagene er sensorikk et sentralt verktøy for å utvikle, tilberede og servere innbydende mat og drikke. Sensorikk er læren om hva vi kan oppleve med sansene våre (Rødbotten, 2015). Med Kunnskapsløftet ... -
Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole – en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks?
(Master thesis, 2022)The question of how education can contribute to democracy is a question with roots in antiquity. It is also highly relevant considering the current initiatives within national and transnational educational policy to ... -
Sterkere sammen for barn og unge - En innholdsanalyse av Kristiansand kommunes strategiplan for oppvekst 2020-2025
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å belyse hvilket barnesyn som er rådende i Kristiansand kommune, og hvordan samfunnets barnesyn vil påvirke barn og unges oppvekst, både når det gjelder vilkår og tilrettelegging. Bakgrunnen ... -
Et utdanningsløp med dysleksi
(Master thesis, 2022)Norge er et samfunn med et voksende kompetansekrav i forskjellige yrker (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med et voksende kompetansekrav, vil det være nødvendig for flere å ta høyere utdanning for å sikre en jobb, men noen ... -
Den selvbestemte lærlingens subjektive opplevelse- på veien mot fagbrev
(Master thesis, 2022)This master's thesis seeks firstly to analyze the experienced self-determination, autonomy, competence and relatedness of apprentices during their apprenticeship program. Secondly, it looks on how these experiences are ... -
Velkommen tilbake, Maria Montessori! En casestudie om hvordan montessorimetoden rekontekstualiseres i det offentlige skolesystemet i Italia idag.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn I denne masteroppgaven skal jeg prøve å belyse et fenomen som angår det italienske skolesystemet, men som kan virke interessant internasjonalt: Montessorimetoden kan velges som pedagogisk metode også ... -
Motivasjon i lærlingtiden
(Master thesis, 2022)Dette studie har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan minoritetsspråklige lærlinger opplever egen motivasjon i lærlingtiden i lys av selvbestemmelsesteori. Studien inneholder opplevelser, erfaringer og ... -
Omorganisering i PP-tjenesten og arbeidsmotivasjon
(Master thesis, 2022)Hovedtema for denne mastergradavhandlingen er omorganisering i PP-tjenesten (PPT) og arbeidsmotivasjon. Formålet med studien er å oppnå kunnskap om individuelle erfaringer fra ansatte i PP-tjenesten Sør, som har stått midt ... -
Frafall i skolen
(Master thesis, 2022)I dag har den videregående skolen utfordringer, i form å få de aller fleste elevene gjennom videregående utdanning. Flere av ungdommene har utfordringer, og skolen tilrettelegger i form av ulike typer tiltak, som skal ... -
Eksempelbruk i undervisningen på yrkesfag i videregående skole - En kvalitativ studie av hvordan elever på barne- og ungdomsarbeiderfag knytter eksempelbruk i undervisningen til fremtidig yrkespraksis, i lys av Wolfgang Klafkis eksemplariske prinsipp
(Master thesis, 2022)Abstract This Master thesis takes an aim at discussing students’ understanding of exemplary teaching as preparatory for their future vocational work practice. The main purpose is to offer a closer look at how students can ... -
Barnehagelærerens profesjonsidentitet
(Master thesis, 2022)Historisk sett har barnehagen hatt en uklar posisjon i det norske samfunnet. Det som startet som et tiltak for å motvirke fattigdom og for å få barn vekk fra gatene, er i dag blitt et universelt velferdsgode og tilbud til ... -
Den profesjonelle kroppsøvingslærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det finnes lite forskningskunnskap om hvordan lærere reflekterer rundt og opplever deres profesjonelle arbeid med tilretteleggingen for elevers utvikling av bevegelsesglede og kroppslig læring. På bakgrunn av ...