Forebyggende arbeid i skolen mot antidemokratiske holdninger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3108885Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Utdanningens bidrag til demokrati har vært et tema helt siden antikkens filosofer. Vi lever i entid hvor demokratiet blir utfordret av gjennom økt migrasjon og diversitet, populisme ogpolarisering, digitale plattformer for deltakelse og påvirkning, konspirasjonsteorier og etdemokratisk system som mister tillit. Dette har ført til store internasjonale satsinger innenforskolens demokratimandat. Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å vise til hvordanen allmenndanning i lys av Wolfgang Klafki sin teori kan være en bidragsyter i forebyggingav ekstremistiske verdier. I Norge har vi opplevd konsekvensen av angrep på demokratietgjennom terrorangrep gjennomført av mennesker som var påvirket av tanken omkonspirasjoner. Jeg har forsøkt å koble Klafki sin danningsteori til begrepene autonomi ogkritisk tenkning som en motkraft til ekstremistiske holdninger.