Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVelibor Bobo Kovac
dc.contributor.authorOlsen, Matias Ask
dc.date.accessioned2023-12-26T17:23:18Z
dc.date.available2023-12-26T17:23:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:178860129:97454012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3108885
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtdanningens bidrag til demokrati har vært et tema helt siden antikkens filosofer. Vi lever i en tid hvor demokratiet blir utfordret av gjennom økt migrasjon og diversitet, populisme og polarisering, digitale plattformer for deltakelse og påvirkning, konspirasjonsteorier og et demokratisk system som mister tillit. Dette har ført til store internasjonale satsinger innenfor skolens demokratimandat. Gjennom denne masteroppgaven har jeg forsøkt å vise til hvordan en allmenndanning i lys av Wolfgang Klafki sin teori kan være en bidragsyter i forebygging av ekstremistiske verdier. I Norge har vi opplevd konsekvensen av angrep på demokratiet gjennom terrorangrep gjennomført av mennesker som var påvirket av tanken om konspirasjoner. Jeg har forsøkt å koble Klafki sin danningsteori til begrepene autonomi og kritisk tenkning som en motkraft til ekstremistiske holdninger.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleForebyggende arbeid i skolen mot antidemokratiske holdninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel