Master's theses in Education
Recent Submissions
-
Læring i et nytt perspektiv En kvalitativ studie om voksne deltakere sin erfaring og opplevelser av MFY i Agder.
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien undersøker grunnprinsippene for voksenopplæring og hvordan de ivaretas i MFY-programmet i Agder, basert på teorier om andragogikk og voksenopplæring. Forskningsspørsmålet er: "Hvilke prinsipper ... -
Tradisjonell samisk barneoppdragelse i et samfunn i endring
(Master thesis, 2024)This study examines the thoughts of Sámi parents on traditional Sámi child-rearing in a constantly changing society. The study has the following research question: To what extent are traditional Sámi child-rearing practices ... -
Inkluderende læringsmiljøer
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien utforsker hvordan lærere kan skape inkluderende læringsmiljøer i møte med det kulturelle og etniske mangfoldet blant elevene. Studien er basert på intervjuer med lærere, og fokuserer på temaer som ... -
Hvordan opplever kontaktlærerne på småtrinnet at kartleggingsprøver innvirker på deres lærerprofesjonalitet?
(Master thesis, 2024)I løpet av de siste årene har det blitt et større fokus på lærerens rolle og profesjonalitet som følge av norske elevers gjennomsnittlige resultater på prøver. Dette har medført større politisk interesse for skolens ... -
Elevers yrkesfaglige valg
(Master thesis, 2024)I et samfunn i utvikling hvor utdanningssystemet står ovenfor stadig økende krav og forventninger er det behov for flere kvalifiserte helsearbeidere. Ut ifra dette vil helse- og oppvekstfag i fremtiden være et yrkesfaglig ... -
Instruktørers vurdering av lærlinger i bygg- og anleggsteknikk
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven springer ut av en større oppmerksomhet på fag- og yrkesopplæringen. Dette følger av regjeringens bekymring for nedgangen i antall søkere til yrkesfaglige utdanningsprogrammer (Regjeringen, ... -
Dannelse og kritisk tenkning i møte med kunstig intelligens
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen utforsker hvordan bruken av kunstig intelligens (KI) kan påvirke elvers danningsprosess. Gjennom teoretisk teksttolkning, innrammet av Theodor W. Adorno og Max Horkheimers teorier om instrumentell ... -
Fra fortidens feil til fremtidens muligheter - En kvalitativ studie av pedagogisk veiledning i overgangen fra fengsel til arbeidsliv.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker jobbkonsulenters beskrivelser med samhandling med jobbsøkere i overgangen fra fengsel til arbeidslivet. Når jeg da forsker på jobbkonsulentenes beskrivelser av samhandlingen gir det et ... -
Barnehagen som en utviklende virksomhet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til den dag i dag. Dette ... -
Dialogiske perspektiver i skolens demokratiopplæring - en drøfting av Mikhail M. Bakhtin og Jürgen Habermas sin dialogiske tenkning.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å bidra med perspektiver på dialogens rolle i demokratiopplæringen i skolen. Behovet for å styrke demokratiet, samt skolens mandat til å danne - og utdanne til demokratisk medborgerskap, ligger ... -
Koherens i et lærerutdanningsperspektiv
(Master thesis, 2024)Koherens i lærerutdanningen handler om hvor meningsfullt og sammenhengende lærerutdanningsprogrammet er. Koherens kan forstås som en dynamisk prosess, som vokser ut av en felles visjon i et lærerutdanningsprogram. Hensikten ... -
Organisasjonsutvikling krever systemtenkning: Et utviklingsarbeid i kriminalomsorgen sett i lys av "Den lærende organisasjon"
(Master thesis, 2024)Mediedekningen av kriminalomsorgen fremstiller en virkelighet hvor komplekse samfunnsendringer er i ferd med å rasere det som omtales som «verdens beste kriminalomsorg» (Norheim, 2023). Endring i innsattgruppen, begrensede ... -
Barnehagelærerens arbeid med pedagogisk ledelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke pedagogisk ledelse og barnehagelærerens forståelse av pedagogisk ledelse i eget arbeid. Forskningsspørsmålet er: Hvordan forstår barnehagelærere pedagogisk ledelse i deres ... -
Praksislærerrollen i barnehagelærerutdanningen. En flermetodestudie av praksislæreres opplevelse av motivasjon og utfordringer i praksislærerrollen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Det rår en bred enighet om praksisopplæringens og praksislærerens sentrale betydning i utdanningen av nye barnehagelærere. Dette har blitt synliggjort blant annet ved at praksislærere har fått status som ... -
Overgangen fra lærerutdanningen til læreryrket
(Master thesis, 2024) -
Danning i vår tids klima- og naturkrise: Hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i skolen.
(Master thesis, 2023)I denne teoretiske masteroppgaven har jeg, fra et hermeneutisk ståsted, undersøkt hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i lys av den klima- og naturkrisen ... -
Hvilke sammenligninger finnes det i skolen og i barnevernsintuisjoner rundt ungdommer i henhold til radikalisering og forebygging.
(Master thesis, 2023)I denne studien har fokuset vært på radikalisering og forebygging i både skolen og barnevernsinstitusjoner. Bakgrunnen for valg av tema kommer av medias dekning av radikalisering av ungdommer og hvordan en slik ... -
Forebyggende arbeid i skolen mot antidemokratiske holdninger
(Master thesis, 2023)Utdanningens bidrag til demokrati har vært et tema helt siden antikkens filosofer. Vi lever i en tid hvor demokratiet blir utfordret av gjennom økt migrasjon og diversitet, populisme og polarisering, digitale plattformer ... -
Barne- og ungdomsarbeiderlærlingers erfaringer fra barnehagen som læreplass
(Master thesis, 2023)Kvaliteten i norske barnehager blir ofte sett i sammenheng med personalets kompetanse, og satsning innen barnehagesektoren retter seg mot kompetanseheving. Fremover vil behovet for kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere ... -
´´Ta ansvar selv og føle at du er en del av det.´´ En kvalitativ case-studie av lærerens opplevelser om deres rolle i skolens utviklingsarbeid på en sosial-medisinks institusjonsskole (SMI)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som et utgangspunkt å synliggjøre lærer-sentrert perspektiv om skoleutviklingsarbeid i en sosial-medisinsk institusjonsskole (SMI) i Norge. Problemstillingen i studien er: Hvordan opplever lærere ...