dc.contributor.author | Haugesten, Monica Lorentsen | |
dc.date.accessioned | 2012-11-15T13:16:43Z | |
dc.date.available | 2012-11-15T13:16:43Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139176 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Målet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av
tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye
familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk arbeid er det et spesifikt ønske å gi
bedre innsikt i hverdagslige konsekvenser ved diagnosen Reactive Attachment Disorder,
(RAD).
Forskning indikerer at forstyrrelse i tilknytningsoppbygningen i de tidlige barneår, er
av livsviktig betydning og vil kunne prege og styre kvaliteten på barnets liv. Resultater i
undersøkelsen synes å peke i samme retning. Selv om alle barna i dag har trygge og
tilsynelatende gode hjem, ser det ut til at angst, aggresjon og avvisning overtar hverdagen.
Barnas emosjonelle forstyrrelse synes å hindre dem i forhold til sunn tilknytning. Dette
forringer blant annet deres sosiale liv. Foreldre og søsken synes, som en direkte konsekvens,
også å være berørt, både når det gjelder tap av venner, nedstemthet og svekket livskvalitet. I
tillegg er alle familiene bekymret for framtiden, både for barnet og for sin egen.
Samtidig synes det vanskelig for offentlige hjelpeinstanser å være disse familiene til
hjelp. Det er derfor et mål at dette studiet skal kunne gi bedre innsikt i familienes
problematikk når offentlige hjelpeinstanser er i møte med familier som har slike utfordringer,
et møte som familiene ofte har opplevd som en dårlig og vond erfaring. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Kaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD) | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 92 s. | no_NO |