Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugesten, Monica Lorentsen
dc.date.accessioned2012-11-15T13:16:43Z
dc.date.available2012-11-15T13:16:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139176
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012no_NO
dc.description.abstractMålet med denne undersøkelsen er å belyse utfordringer knyttet opp mot tap av tilknytning i tidlige barneår hos adoptivbarn, og konsekvensene av dette tapet i de nye familiene de nå lever i. Gjennom forskning og empirisk arbeid er det et spesifikt ønske å gi bedre innsikt i hverdagslige konsekvenser ved diagnosen Reactive Attachment Disorder, (RAD). Forskning indikerer at forstyrrelse i tilknytningsoppbygningen i de tidlige barneår, er av livsviktig betydning og vil kunne prege og styre kvaliteten på barnets liv. Resultater i undersøkelsen synes å peke i samme retning. Selv om alle barna i dag har trygge og tilsynelatende gode hjem, ser det ut til at angst, aggresjon og avvisning overtar hverdagen. Barnas emosjonelle forstyrrelse synes å hindre dem i forhold til sunn tilknytning. Dette forringer blant annet deres sosiale liv. Foreldre og søsken synes, som en direkte konsekvens, også å være berørt, både når det gjelder tap av venner, nedstemthet og svekket livskvalitet. I tillegg er alle familiene bekymret for framtiden, både for barnet og for sin egen. Samtidig synes det vanskelig for offentlige hjelpeinstanser å være disse familiene til hjelp. Det er derfor et mål at dette studiet skal kunne gi bedre innsikt i familienes problematikk når offentlige hjelpeinstanser er i møte med familier som har slike utfordringer, et møte som familiene ofte har opplevd som en dårlig og vond erfaring.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleKaos før ankomst? : foreldres opplevelse av utfordringer i forhold til adoptivbarn med diagnosen reactive attachment disorder (RAD)no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber92 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel