• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring

Jenssen, Kirsti
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Kirsti Jenssen.pdf (886.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/139138
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader til behandling reduseres. Her rettes søkelyset mot opplæring av mennesker som lever med kronisk sykdom og som må behandle seg selv resten av livet. Å få mennesker til å behandle seg selv hensiktsmessig, er en oppgave for helsepersonell. Oppgaven krever pedagogisk kunnskap. Fokus settes på ulike perspektiver ved pasientopplæring. Pasientopplæring analyseres på systemnivå og på individnivå. På individnivå omtales både pasienter og helsepersonell. Ulik litteratur er undersøkt. Litteratur om politiske føringer, medisinsk litteratur om sykdom og behandling, pedagogisk litteratur om undervisning og veiledning og litteratur om det som ansees som sentrale, psykologiske fenomener ved pasientopplæring. Det viser seg at de politiske føringene for pasientopplæring er uklare og at ansvaret for oppgaven er uklart fordelt på den medisinske arena. Samtidig har helsepersonell i stadig økende grad fokus på tema. Nye fagbøker kommer på området, og forskningsprosjekter gjennomføres. Pasienter lider som følge av mangelfull opplæring. Forskning viser at systematisert opplæring hvor pasienter utvikler kompetanse slik at det er mulig å ta ansvar for egen behandling, gir gode resultater både for fysisk helse og for livskvalitet.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010
Publisher
Universitetet i Agder, University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit