Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139138Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader til behandling reduseres. Her rettes søkelyset mot opplæring av mennesker som lever med kronisk sykdom og som må behandle seg selv resten av livet. Å få mennesker til å behandle seg selv hensiktsmessig, er en oppgave for helsepersonell. Oppgaven krever pedagogisk kunnskap. Fokus settes på ulike perspektiver ved pasientopplæring. Pasientopplæring analyseres på systemnivå og på individnivå. På individnivå omtales både pasienter og helsepersonell. Ulik litteratur er undersøkt. Litteratur om politiske føringer, medisinsk litteratur om sykdom og behandling, pedagogisk litteratur om undervisning og veiledning og litteratur om det som ansees som sentrale, psykologiske fenomener ved pasientopplæring. Det viser seg at de politiske føringene for pasientopplæring er uklare og at ansvaret for oppgaven er uklart fordelt på den medisinske arena. Samtidig har helsepersonell i stadig økende grad fokus på tema. Nye fagbøker kommer på området, og forskningsprosjekter gjennomføres. Pasienter lider som følge av mangelfull opplæring. Forskning viser at systematisert opplæring hvor pasienter utvikler kompetanse slik at det er mulig å ta ansvar for egen behandling, gir gode resultater både for fysisk helse og for livskvalitet.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010