Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJenssen, Kirsti
dc.date.accessioned2010-09-15T11:43:11Z
dc.date.available2010-09-15T11:43:11Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139138
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractPasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader til behandling reduseres. Her rettes søkelyset mot opplæring av mennesker som lever med kronisk sykdom og som må behandle seg selv resten av livet. Å få mennesker til å behandle seg selv hensiktsmessig, er en oppgave for helsepersonell. Oppgaven krever pedagogisk kunnskap. Fokus settes på ulike perspektiver ved pasientopplæring. Pasientopplæring analyseres på systemnivå og på individnivå. På individnivå omtales både pasienter og helsepersonell. Ulik litteratur er undersøkt. Litteratur om politiske føringer, medisinsk litteratur om sykdom og behandling, pedagogisk litteratur om undervisning og veiledning og litteratur om det som ansees som sentrale, psykologiske fenomener ved pasientopplæring. Det viser seg at de politiske føringene for pasientopplæring er uklare og at ansvaret for oppgaven er uklart fordelt på den medisinske arena. Samtidig har helsepersonell i stadig økende grad fokus på tema. Nye fagbøker kommer på området, og forskningsprosjekter gjennomføres. Pasienter lider som følge av mangelfull opplæring. Forskning viser at systematisert opplæring hvor pasienter utvikler kompetanse slik at det er mulig å ta ansvar for egen behandling, gir gode resultater både for fysisk helse og for livskvalitet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder, University of Agderen_US
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleOpplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.source.pagenumber81 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel