• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse

Jensen, Andreas Reier
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Andreas Reier Jensen.pdf (829.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/139146
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos

tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en

hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre trinn er en innholdsanalyse. Funnene

diskuteres så ved hjelp av Basil Bernsteins teorier om pedagogiske identiteter i analysens

tredje trinn.

Hovedproblemstillingen er:

Hvilken ideologi for skolepolitisk endring, analysert med hjelp av Bernsteins pedagogiske

identiteter, er fremtredene for tankesmia Civita?

Analysen søker en større sammenheng gjennom en abduktiv og dialektisk tilnærming, fremfor

å fokusere på det som umiddelbart fremkommer i tekstene. Dette gjøres ved at tekstene brytes

ned, kategoriseres og forbindes med analysens teoretiske perspektiv.

Basil Bernstein beskriver fire pedagogiske identiteter; retrospektiv, prospektiv,

markedsorientert og terapeutisk. Disse identitetene er idealtypiske. I analysen aktualiseres

identitetene i tre perspektiv, et skolehistorisk, et nåtidig og et fremtidig. Jeg gjør rede for

Bernsteins teoretiske rammeverk, først og fremst i et makroperspektiv, men de fire

utdanningspolitiske posisjonene representerer også ulike idealer for hvordan undervisning

gjennomføres i skolen.

Undersøkelsen viser at Civita gjennomgående argumenterer for en svært markedsliberal

ideologi for skolepolitisk endring, uten tydelige spor av tradisjonelle konservative idealer.

Dette står i motsetning til hvordan Civita betegner seg selv, som liberal-konservativ. Den

norske fellesskolemodellens posisjon i det utdanningspolitiske landskapet er sentral for

analysen. Et viktig funn er at vår sterke fellesskolemodell synes å være uforenelig med den

markedsorienterte pedagogiske identiteten.

I diskusjonen av analysens kunnskapskonstruksjon benyttes kritisk teori for å problematisere

og drøfte funnene. Skolens danningsmandat og utdanning til et deliberativt demokrati

diskuteres i lys av Civitas nyliberale ideologi.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010
Publisher
Universitetet i Agder: University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit