Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse
Abstract
Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos
tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en
hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre trinn er en innholdsanalyse. Funnene
diskuteres så ved hjelp av Basil Bernsteins teorier om pedagogiske identiteter i analysens
tredje trinn.
Hovedproblemstillingen er:
Hvilken ideologi for skolepolitisk endring, analysert med hjelp av Bernsteins pedagogiske
identiteter, er fremtredene for tankesmia Civita?
Analysen søker en større sammenheng gjennom en abduktiv og dialektisk tilnærming, fremfor
å fokusere på det som umiddelbart fremkommer i tekstene. Dette gjøres ved at tekstene brytes
ned, kategoriseres og forbindes med analysens teoretiske perspektiv.
Basil Bernstein beskriver fire pedagogiske identiteter; retrospektiv, prospektiv,
markedsorientert og terapeutisk. Disse identitetene er idealtypiske. I analysen aktualiseres
identitetene i tre perspektiv, et skolehistorisk, et nåtidig og et fremtidig. Jeg gjør rede for
Bernsteins teoretiske rammeverk, først og fremst i et makroperspektiv, men de fire
utdanningspolitiske posisjonene representerer også ulike idealer for hvordan undervisning
gjennomføres i skolen.
Undersøkelsen viser at Civita gjennomgående argumenterer for en svært markedsliberal
ideologi for skolepolitisk endring, uten tydelige spor av tradisjonelle konservative idealer.
Dette står i motsetning til hvordan Civita betegner seg selv, som liberal-konservativ. Den
norske fellesskolemodellens posisjon i det utdanningspolitiske landskapet er sentral for
analysen. Et viktig funn er at vår sterke fellesskolemodell synes å være uforenelig med den
markedsorienterte pedagogiske identiteten.
I diskusjonen av analysens kunnskapskonstruksjon benyttes kritisk teori for å problematisere
og drøfte funnene. Skolens danningsmandat og utdanning til et deliberativt demokrati
diskuteres i lys av Civitas nyliberale ideologi.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010