Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring
Abstract
Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne
innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne
mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet undervisning der dataprogrammet
Migranorsk benyttes i tillegg til den tradisjonelle språkopplæringen.
Metodene som er benyttet for å innhente informasjon er gruppeintervjuer og en
caseundersøkelse med to loggføringsskjemaer.
Det overliggende perspektivet i oppgaven er hermeneutisk teori og i teoridelen presenteres
denne sammen med læringsteori og mestringsperspektiv. Å lære et nytt språk i et fremmed
land er utfordrende og informantene har med sine svar vist at norskopplæringen er et svært
viktig mestringsområde, men at det kan være vanskelig å integrere dette mestringsområdet i
forhold til andre livsoppgaver de også skal mestre.
Resultatene i undersøkelsen gir ikke grunnlag for å si at de to opplæringsformene er bedre
eller dårligere enn hverandre langs en sammenlignbar dimensjon. Svarene antyder heller at
det handler om to ulike opplæringsformer, som gir ulik tilgang til læring, og som begge har
sterke og svake sider som vil appellere ulikt fra person til person.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010