• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Underveis, å lære norsk - en studie av opplevelsen av ulike strategier for norskopplæring

Larsen, Inger Johanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Inger Johanne Larsen.pdf (1.091Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/139142
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Denne masteroppgaven beskriver en studie som har som mål å kartlegge voksne

innvandreres opplevelse av to ulike undervisningsformer ved språkopplæringen. Deltakerne

mottar tradisjonell undervisning og en IKT støttet undervisning der dataprogrammet

Migranorsk benyttes i tillegg til den tradisjonelle språkopplæringen.

Metodene som er benyttet for å innhente informasjon er gruppeintervjuer og en

caseundersøkelse med to loggføringsskjemaer.

Det overliggende perspektivet i oppgaven er hermeneutisk teori og i teoridelen presenteres

denne sammen med læringsteori og mestringsperspektiv. Å lære et nytt språk i et fremmed

land er utfordrende og informantene har med sine svar vist at norskopplæringen er et svært

viktig mestringsområde, men at det kan være vanskelig å integrere dette mestringsområdet i

forhold til andre livsoppgaver de også skal mestre.

Resultatene i undersøkelsen gir ikke grunnlag for å si at de to opplæringsformene er bedre

eller dårligere enn hverandre langs en sammenlignbar dimensjon. Svarene antyder heller at

det handler om to ulike opplæringsformer, som gir ulik tilgang til læring, og som begge har

sterke og svake sider som vil appellere ulikt fra person til person.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010
Publisher
Universitetet i Agder, University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit