Jeg vil, jeg vil, men får jeg slippe til? : en studie av frafall i videregående opplæring med fokus på avbruddsprosessen til ungdom som opplevde avbrudd i fagopplæringen etter videregående trinn 2
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139182Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Frafall i videregående opplæring har vært stort i mange år, særlig innen yrkesfaglige
utdanningsprogram. Samtidig medfører frafall betydelige, negative konsekvenser både for
enkeltpersoner og samfunnet forøvrig. Avbrudd fra og frafall i videregående opplæring står
derfor høyt på den politiske dagsorden. Denne studien ser nærmere på avbrudd fra
fagopplæringen som finner sted etter fullført videregående trinn 2 (Vg2). Hensikten med
studien er å belyse elementer av betydning for det videre frafallsforebyggende arbeidet.
Datamaterialet består av kvalitative intervju med ungdommer som har gått programområdet
Salg, service og sikkerhet og senere fått avbrudd opplæringen. Resultater viser at elevene har
trivdes på skolen, men hatt fagvansker, svake karakterer og fravær. Ungdommene attribuerer
avbruddene i overveiende grad til eksterne faktorer, og som kan se ut til å opprettholde
selvbildet. Studien viser at avbruddsutsatt ungdom er en sammensatt gruppe som uansett
behov vil profitere på oppfølging og tiltak i skolen, så vel som i overgang til læretid og i
læretida. Praktiske implikasjoner og begrensninger av studien er også diskutert.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012